Saturday, July 20, 2013

ramadhan yang berlalu

Assalamualaikum..



Hidup ini umpama kain putih, maka ibu bapalah yang mencorakkannya. Jika cantik coraknya sedaplah mata memandang.


Sebenarnya saya hampir terlupa, satu peristiwa penting yang sangat berbekas di hati saya. Ianya adalah pemergian nyai(nenek perempuan) kami mak kepada abah yang meninggalkan dunia menghadap ilahi. Perginya di bulan ramadhan yang mulia ini sangat-sangat di cemburui.

Cara Mati

Imam ghazali ada berkata “ cara mati kita di tentukan oleh cara hidup kita”. Berapa banyak kita habis sesuatu perkara dengan cara itulah kita mungkin dipanggil menghadap ilahi. Seperti imam abu hanifah yangh minat membaca dan sentiasa dikelilingi dengan buku dan ilmu dia meninggal juga dalam keadaan bersama buku.

Pernah tidak kita terfikir bagaimana cara kita mati nanti? Adakah kita akan mati secara khusnul khatimah(pengakhiran yang baik) atau su’ul khatimah (pengakhiran yang buruk)..na’uzubillah min zalik.

Saya sering diberi perumpamaan yang baik mengenai saat akhir kematian ini. Kisah mengenai sebuah lori mengangkut barang(katakanlah lori tersebut ialah lori bawa kicap)



Jikalau sebuah lori membawa kicap berlanggar dan kemalangan. Apa yang akan keluar /tumpah dari lori tersebut pasti dan mesti yang keluar adalah kicap!. Begitulah perumpamaan hati kita dan juga diri kita. Jika kata-kata yang baik,zikir,tasbih dan tahmid yang selalu dituturkan maka in shaa Allah perkara yang sama juga akan keluar keluar ketika kita di saat sakaratul maut begitulah juga sebaliknya.

Siapa yang akhir kalamnya dari kata-kata la ila ha illa Allah(kalimah toyyibah) masuk syurga dia(hadith)




Ramadhan sudah masuk fasa ke dua(2)-KEAMPUNAN.

Marilah kita sama-sama berdoa dan berharap kepada Allah supaya DIA mengampunkan segala dosa-dosa yang telah kita lakukan samaada secara sengaja atau tidak,sedar atau pun tidak.

“Ya Allah kau berkatilah kami di bulan Ramadhan ini”

entri untuk nyai

p/s: cara mudah untuk kita tahu saat kita mati nanti ialah waktu kita terkejut/ jatuh tersadung. Apa yang keluar dari lidah kita???(muhasabah)




sekian..=)


No comments:

Post a Comment