Wednesday, June 19, 2013

patah tumbuh hilang berganti

Assalamualaikum..

Dalam subjek pengurusan saya ada belajar antara cara sesebuah peniagaan itu hendak Berjaya, mereka perlulah berusaha untuk cari sesuatu bahan yang hampir-hampir sama dengan bahan yang sedia ada supaya mereka boleh gantikan bahan tersebut sekaligus dapat kurangkan kos pengeluaran. Bila kos pengeluaran mereka dapat kurangkan maka mereka akan dapat menambah jualan produk mereka dan dapat meningkatkan hasil dan akhirnya mereka dapat menikmati untung dek penjualan produk mereka.



Sedikit ilmiah ye pembukaan kita pada kali ini. Maklumlah peperiksaan akhir sudah semakin hampir jadi bila hendak pos entri pun kenalah ada kaitan dengan apa saya belajar.apa kaitannya pembukaan entri dengan kisah saya hendak cerita?

Semalam, secara tak sengaja saya terpijak mic surau sekaligus membuatkan ‘mic clipper’ patah dan langsung tak boleh digunakan melainkan hanya dengan membeli baru sahaja. Balik dari bilik saya terus saya meminjam motor kawan untuk cari peganti ‘mic clipper’ yang patah sebab malam nanti pasti payah untuk imam mengimamkan solat jika tak dapat nak pakai mic.
Kedai pertama saya pergi ialah kedai muzik sebab muzik pasti akan guna mic tetapi mereka tak jual mic walaupun satu bila ditanya “mana bole jumpa kedai yang jual benda ni?” tuan kedai beritahu benda itu(‘mic clipper’) ada di jual di kedai-kedai  barangan elektrik.
.
Menyasar juga semalam saya mencari kedai elektrik bila jumpa sudah kehabisan stok atau kita terpakasa beli satu set mic. Bila keadaan begini tergerak hati nak singgah kedai buku dan alat tulis berdekatan walaupun sedar yang kedai buku tersebut pasti tak menjual mic dan yang seangkatan dengan nya, tetapi saya ikutkan juga gerak hati.

Sampai sahaja, saya terus masuk pusing-pusing mencari apa yang patut kalau tak dapat beli peganti ‘mic clipper’ paling kurang dapat juga tengok alatan menulis sebagai persiapan untuk periksa akhir pada minggu depan.  Sambil menyelam minum air.

= )

Alhamdulillah..saya dapat selesaikan masalah yang di hadapi.
Walaupun tak dapat cari peganti ‘mic clipper’ yang sebetulnya tetapi saya dapat cari peganti yang boleh juga di gunakan untuk gantikan ‘mic clipper’ yang patah.




Lepas ni kalau patah saya ada lagi Sembilan(9) ‘clipper’ yang sedia berkhidmat.




Sekian..= )

No comments:

Post a Comment