Wednesday, July 3, 2013

waj'alna minhum..



Assalamualaikum..

Semalam antara maghrib isya’ saya duduk berborak dengan salah seorang geng surau. Dalam seronok berbual tiba-tiba beliau bertanya.

“zaki, masa kau jadi imam kau ada baca doa waj’al-waj’al. apa maksud doa tu?””ha,ada ke aku baca doa macam tu?”pelik soalan yang di ajukan. “alar.. doa yang kau selalu ulang sampai tiga(3) kali tu la”susah payah beliau cuba menerangkan “ooo..ha,doa tu.ok kenapa dengan doa tu?saya mula terbayang doa yang di baca ketika usai solat Jemaah. “yela,apa maksud dia kenapa kau ulang sampai tiga(3) kali?





Dalam banyak-banyak doa hanya satu doa sahaja yang saya akan ulang tiga kali walau macam mana sekalipun. Maksud doa tersebut ialah

“ya Allah, Berilah(kekalkanlah) hidayah kepada kami, dan kau berilah juga hidayah kepada hamba-hambaMu yang lain(seperti mana kau beri kepada kami)

Dan, jadikanlah kami ini sebagai asbab/punca orang lain mendapat mendapat hidayah”


Saya menyambung bicara "aku baca doa ini kerana hidayah itu perlu di cari ianya tak seperti jodoh,rezki,ajal maut dan lain-lain hal yang telah lama di tetapkan sebelum kita semua ada lagi.

Lagi satu, surau ni kan tempat rahmat Allah turun jadi manalah tahu bila orang tengok kita datang masjid/surau solat Jemaah (mudah-mudahan) dia juga timbul keinginan nak datang solat sama..siapa tahukan,hidayah di tangan Allah".


p/s : ni pun antara yang selalu saya sebut dan ingatkan sebelum solat. 


betulkan saf,rapatkan saf =)

yang mana bawa nset.sila 'silent'kan buat sementara =D



Sekian..= )

No comments:

Post a Comment