Friday, February 13, 2015

Lagi Tutup Lagi Cantik

Perkara(tajuk) di atas adalah dirujuk. Ahaks!

Bila cakap pasal 'tutup', mesti semua pun dah faham. Yeah, it's about aurah, pride. Lagi tutup, laaagi cantik! Kenapa?

1. Sebab kalau tertutup maksudnya terjaga. (even bukan semua yang terjaga pun nowadays, blerghh)

2. Sebab kalau tertutup maksudnya orang tu jenis tak 'show off' dan orang yang tak 'show off' semestinya seorang yang cantik. Kalau tak cantik rupa pun, etlis cantik budi pekertinya. Ketahuilah, semua manusia pun Allah dah ciptakan cantik dan indah belaka. Cuma terpulang pada manusia itu untuk tampil yakin dengan penampilan masing-masing, Kalau yang dipakai terdedah dan tak tutup, maksudnya beliau tak yakin dengan kecantikan beliau. That's it!

3. Sebab kalau tertutup maksudnya dia sedang berusaha buat yang terbaik dalam mentaati perintah Penciptanya. Menjadi solehah, cantik kotttt!

4. Sebab kalau tertutup maksudnya dia sedang menjaga amanah dan menjadi yang terbaik untuk bakal suaminya di hari kelak. Cliche. Ahaks!

5. Sebab kalau tertutup maksudnya dia boleh jadi contoh Muslim untuk kawan-kawan yang lain. Boleh kata, beliau cuba menjadi ikon Islam di mata-mata orang lain yang belum mengenal Islam. Memperkenalkan Islam, tak semestinya dengan kata-kata, ceramah-ceramah, nasihat-nasihat berjela, akhlak yang baik pun dah cukup sebenarnya. Tunjuklah akhlak Islam sebab Islam itu semua yang indah-indah belaka.

6. Sebab kalau tertutup maksudnya dia sedang menjaga maruah. Menjadi mahal, mestilah cantik.

Sebenarnya banyak lagi sebab kenapa yang menutup aurat itu cantik. Dan selain sebagai tuntutan agama, sebenarnya kita sebagai seorang Muslim tahu dan sedar betapa cantiknya dan betapa banyak manfaat jika menutup apa yang patut ditutup tu. Cumanya, untuk laksanakan perlu hati dan keazaman yang kuat.

Usahalah untuk buat, selagi mampu berusaha. Dan jangan lupa doa. Pray about it as much as you think about it. Nak mula memang susah. But you can do it! You can always do it! Fighting!


                           
                          Be a good person, but don't waste your time to prove it. Let's change for good!




No comments:

Post a Comment