Tuesday, October 9, 2012

bila nak qurban kita kena..



Assalamualaikum..

Bila sudah ada binatang yang  hendak diqurban ini cari-carilah juga kelebihan dan perkara-perkara sunat yang boleh kita dapat bila berqurban,barulah bertambah semangat nak bequrban bila sudah tahu pahala dan ganjaran yang kita dapat. Fitrah manusia, bila buat kerja mesti nak tahu apa yang kita akan dapat dengan kerja yang kita sudah buat, kan?. Jadi antara yang saya mahu kongsikan ialah.

Fadhilat..

Sebagai penebus dosa Sabda Rasulullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam kepada Sayyidatina Fatimah:

Maksudnya: "Hai Fatimah,berdirilah di sisi korbanmu dan saksikanlah ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosa-dosamu yang telah lalu". (Hadis riwayat al-Bazzar dan Ibnu Hibban)

Raslullah Sallallahu 'Alaihi Wasallam pernah bersabda:

Maksudnya : "Tiada dibuat oleh anak Adam pada Hari Raya Adha akan sesuatu amal yang lebih disukai oleh Allah Ta'ala daripada menumpahkan darah (menyembelih korban). Bahawa korban itu datang pada hari kiamat dengan tanduk-tanduknya, bulu-bulunya dan kuku-kukunya. Sesungguhnya darah korban itu mengambil tempat yang mulia di sisi Allah sebelum darah itu tumpah ke bumi, maka hendaklah kamu buat korban itu dengan hati yang bersih." (Hadith riwayat Tirmidzi)


PERKARA-PERKARA YANG SUnat

Ada beberapa perkara yang disunnahkan bagi mereka yang melakukan Qurban, antaranya:

Semua yang terlibat dengan ibadah Qurban, disunatkan agar tidak menggunting rambut dan memotong kukunya setelah masuk 1 Zulhijjah hingga ke hari dia berQurban. Rasulullah sallallahu ‘alaihi wa-sallam bersabda:

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan salah seorang dari kamu hendak berkorban, maka hendaklah dia menahan dirinya dari memotong rambut dan kukunya”. (Hadis Riwayat Muslim, 1977. Hadis dari Ummu Salamah)

“Barangsiapa yang memiliki sembelihan untuk disembelih, maka apabila masuk bulan Zulhijjah, maka janganlah sekali-kali memotong rambutnya dan kukunya sehingga dia berkorban”. (Hadis Riwayat Muslim)

Menurut Imam Nawawi rahimahullah:

“Maksudnya (dari larangan tersebut) ialah: Dilarang memotong kuku dengan gunting dan sebagainya. Dilarang menggunting (memotong) rambut sama ada membotakkan (mencukur), memendekkannya, mencabutnya, membakarnya atau selainnya. Termasuk dalam hal ini (dilarang) memotong bulu ketiak, misai, bulu kemaluan dan bulu yang ada di seluruh badan”. (Lihat: Syarah Muslim 13/138)

Dalam sebuah riwayat yang terdapat dalam Shahih Muslim, ‘Amr bin Muslim pernah mendapati seseorang di kamar mandi sedang mencabuti bulu ketiaknya menggunakan kapur sebelum hari raya qurban. Sebagian mereka ada yang berkata: “Sesungguhnya Sa’id bin Musayyib tidak menyukai perkara ini.”



Disunatkan bagi yang berkorban menyembelih sendiri binatang sembelihannya, atau mewakilkan kepada orang lain (Lihat: أحكام العيدين hlm. 77. Sheikh Ali Hasan al-Halaby) jika ada halangan atau tidak berdaya melakukannya sendiri.


p/s : mesti seronokkan kalau dapat sembelih sendiri binatang Qurban.


cuba teka keldai boleh Qurban atau tak?


rujukan :






Sekian.. = )

2 comments:

  1. apa lagi encik akauntan, register la kursus sembelihan kurban! biar blh sembelih unta sekali. hehe. (er..ayam pun belum lepas lagi..cmana ni :p)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ade ke kursus sembelihan??nnt la zaki join..eh,zaki da pernah sembelih jg tau..sembelih burng puyuh..ha,kak ju ado?hehe

      Delete