Wednesday, October 24, 2012

nyah kau dari sini


Assalamualaikum..

Kalau anda rasa takut dengan ‘sesuatu’ apa yang anda buat?

1.lari dari tempat itu

2. pengsan  

3.buat-buat tak tahu(wah! Hebat..)

4. menangis dan menjerit

Saya ini bukanlah seorang yang sangat berani malah bukan juga seorang yang pengecut,Cuma kadang-kadang perasaan macam ini muncul tanpa kita undang.

Saya ada satu tips/cara macam mana kita nak kurangkan perasaan kita ini, benda ini saya dapat dari ustaz saya, mungkin orang lain juga boleh gunakan bila perkara yang sama berlaku pada diri kita.

Okay, macam mana saya hilangkan perasaan takut saya dengan ‘sesuatu’



1.    Bila datang perasaan takut itu tukarkan perasaan takut itu kepada takut kepada Allah.

2.    Cakap pada diri kita bahawa yang patut kita takut hanyalah Allah.

3.    Makhluk ini tak dapat bagi apa-apa menafaat dan mudarat pun pada kita tanpa kehendak dan izin dari Allah.




Itu sahaja,ini bila perasaan takut akan ‘sesuatu’ datang tapi saya rasa boleh juga kita gunakan untuk perkara-perkara yang lain Cuma kita tukar sahaja sebab /subjek mengikut keadaan dan situasi kita.

Ingat! Diri kita biarlah diri kita yang kawal jangan biarkan sesiapa yang mengawalnya.gunakan minda kita untuk kawal anggota badan kita dan sentiasa berfikiran positif dan bersangka baik untuk elakkan sesuatu yang lebih buruk berlaku.



Anda Boleh!

p/s : esok (25/10/2012) bersamaan dengan 9 dzulhijjah adalah hari Arafah. disunatkan berpuasa. jom!

Sekian..= )




No comments:

Post a Comment