Monday, October 8, 2012

kelakar tapi menjadi



Assalamualaikum..

Pernah tak dulu-dulu kalau apa-apa sahaja mak atau ayah kita buat sesuatu perkara tu dan kita buat dan hasilnya sangat menakjubkan! Ini kira petua orang tua-tua lah. Perkara ini juga pernah saya lalui dan bila fikir-fikir balik memang rasa kelakar pula buat macam itu.

Antara situasi yang saya pernah buat ialah :

1-    Sakit Mata Jirus Ibu Jari Kaki Dengan Air.



Tengah seronok makan makanan yang berkuah macam mee bandung atau mee rebus tiba-tiba kuah yang kita makan itu tepercik rmasuk dalam mata kita sikit. Pedih..cakap dengan mak mata pedih kuah mee terpecik masuk dalam mata, mak terus jawab “ha, pergi basuh ibu jari kaki dengan air banyak-banyak” tanpa berlengah lagi saya terus masuk bilik air basuh ibu jari kaki dengan air banyak-banyak. Sejurus lepas itu rasa pedih terus hilang

2-    Masuk Kan Air Dalam Telinga

Pernah tak tengah mandi-mandi di pantai masa hendak naik kae darat telinga rasa berdengung,lompat dengung,lari dengung, cakap pun rasa berdengung. Ha, itu maksudnya air sudah termasuk dalam telinga. Apa yang mak dan abah saya suruh buat biasanya ialah masukkan air balik dalam telinga yang kita rasa berdengung lepas itu goncang-goncangkan kepala dan iringkan kepala kita untuk keluarkan air yang kita sudah masukkan dengan automatic telinga kita sudah tidak berdengung lagi.

banyak sangat, masukkan air sikit sahaja


3-    …………..





Ha,itulah petua yang saya ingat dan masih saya amalkan. Nombor tiga tibe-tibe  blur pula masa menulis.nanti kalau saya ingat saya edit dan kalau ada yang nak menambah pun di alu-alukan.

Sekian..= )



2 comments:

  1. Replies
    1. hehe..rasa macam ada lagi..tapi x terkeluar la..apa lagi ek?

      Delete