Thursday, October 9, 2014

Jom Berniaga!



Assalamualaikum..

Hari ini ramai duk kalut dengan kenaikkan harga barang, macam-macam formula dan strategi yang di utarakan. Banyak juga seminar dan forum di anjurkan. Nampak hebat dan kemas.dan…akhirnya MENIAGALAH jalan terbaik untuk mengurangkan “sakit” dan meringakan “beban”.



Jadi , di sini saya ingin kongsi dengan kawan-kawan satu jenis perniagaan iaitu ajak orang kepada kebaikan dan cegah orang dari kemungkaran(Amar Maaruf wa nahi ‘Anil mungkar)
Ia satu jual beli yang tak akan ada kerugiaan. Malah dalam Quran Allah sebut ia juga satu perniagaan yang menjauhkan kita dari azab yang pedih.

Tak perlu risau. Anda tak perlu jadi kaya untuk buat perniagaan ini juga tak perlu jadi Alim(ulama) pun untuk buat perniagaan ini, malah orang buta pun layak dan mampu untuk lakukan perniagaan ini.

Saya pernah dengar satu cerita yang menarik untuk dikongsikan bersama. Di satu kawasan pendalaman ada satu puak yang ingin buat kebaikan tetapi kehidupan mereka jauh dari agama. Nak mengucap pun tak pandai!

Lalu mereka mengadu kepada satu orang Alim “wahai syeikh, apa yang kami boleh buat dengan diri kami ini. Kami tak Nampak pun yang kami ini boleh ajak orang kepada kebaikan dan cegah orang dari buat perkara buruk.

Syeikh itu pun membalas “kamu pergi sahaja jumpa orang dan beritahu pada mereka seperti ini “Tuan jangan jadi macam saya, saya dulu jauh dari agama akibatnya sekarang saya nak mengucap pun tak betul.”

Ha,sebenarnya tak ada yang mustahil pun jika kita ada keinginan dan semangat untuk buat.

Kawan-kawan..jom berniaga..saya jual ye..



Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya? (As-Saff 61:10)

Sekian..=)


No comments:

Post a Comment