Tuesday, October 7, 2014

uji-ujian



Assalamualaikum…

Ape yang kita paham dengan ujian?
Selalu orang kata ujian adalah satu situasi  yang mana kita terima kesusahan,kepayahan derita dan masalah. Itu sudah betul tapi…..

Saya nak tambah sikit, ujian ini bukan sahaja datang dalam bentuk kesusahan malah boleh juga datang dalam bentuk kesenangan,kebahagiaan dan kemudahan. 

Setelah menempuh alam persekolahan,pengajian tinggi, menganggur, merantau dan juga bekerja. Ramai orang yang saya jumpa macam-macam juga kerenah,sifat dan tingkah laku manusia yang Allah ciptakan berbeza-beza. Masing-masing ada kelebihan dan kekurangan.





Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat); (Al-Mulk 67:2)

Walaupun kita lihat satu orang hidup dia kaya raya tapi belum pasti dia dapat tidur yang nyenyak dek memikirkan duit yang banyak perlu dijaga dari dicuri orang.Sama juga seperti seorang miskin yang kita lihat susah mungkin dia dapat ketenagan yang tak dapat dirasa oleh si kaya.

Semua orang antara kita pasti akan Allah datang kan ujian.dari sudut yang pelbagai. Apa yang pasti ujian yang Allah berikan sesuai dengan keadaan dan situasi kita ketika itu. Pelajar dengan masalah ketika belajar,ibubapa dengan masalah anak dan keluarga, pekerja dengan masalah kerja dan orang atasan.

Allah tak akan menzalimi hambanya dengan datangkan ujian yang tak mampu kita hadapi dan tanggung. Masalah datang bila kita lemah dan tak berdaya. Tetapi itulah punca dan sebab Allah datangkan supaya kita ingat dan kembali kepadaNYA. Dia yang datangkan masalah pasti dan pasti Dia jugalah yang mampu selesaikan segala masalah dan kesempitan kita.



Ya ALLAH, jangan kau uji aku dengan ujian yang tak mampu aku hadapi

Ya ALLAH, jangan kau bebankan daku dengan bebanan yang tak mampu aku tanggungi.

p/s : Allah akan jadi Tabib(doctor) bila kita jauh dariNya.

        Allah juga akan Jadi HABIB(kekasih) bila kita dekat denganNYA.

Sekian..=)






No comments:

Post a Comment