Wednesday, October 8, 2014

kematian itu pasti...



Assalamualaikum..

Pagi tadi dapat panggilan dari seorang kenalan

“ki,kau kat mane?kau tau tak abang *** dah meninggal.lepas Zohor kebumi”

Panggilan tamat fikiran saya melayang seketika sepanjang perkenalan, beliau seorang yang ceria dan baik.
 
sampai satu saat dia menghidap kanser tahap 4 yang jarang-jarang orang kena dalam dunia 1 dari 100 orang.
 
walaupun ditimpa ujian seberat ini beliau tetap tabah dan redho.setiap kali menziarahi beliau pasti rase insaf,entah bila giliran diri ini.

moga arwah di tempatkan dalam kalangan orang yang beriman..amiin.
inna lillah wa inna ilaihi roji'un..

gambar hiasan


lepas zohor tadi, arwah sudah selamat dikebumikan. Alhamdulillah saya berpeluang hadir solat jenazah sehinggalah selesai majlis pengkebumian. Apabila sebut pasal kematian macam-macam pekara akan menerjah masuk ke fikiran kita.

Sedia atau tidak,muda atau tua,lelaki atau wanita,kanak-kanak atau dewasa apabila sudah sampai ‘masa’nya pasti akan pergi. Ketika itu harta yang banyak,,anak yang ramai,kedudukan dan pangkat yang tinngi tak dapat membantu kita menghadapi sakaratul maut. Iman dan amal lah perisai dan benteng terakhir kita dalam menghadapi sakit yang paling sakit di dunia(ulama ada syarah bagai kulit dihiris 70kali)

Arwah sudah pun selamat dan tenang di’sana’, kami yang tinggal ni pula perlu teruskan kehidupan yang mendatang yang penuh dengan tipu daya.  Duniya mata’ul ghurur(dunia ini hanyalah tipu daya/jsenda gurau/main-main)

Ya Allah, kau tariklah nyawa ku dalam keadaan kau redha kepada ku.



p/s : kematian adalah pekara yang sangat dekat dengan kita sama seperti rezki. Habis rezki kita kematian pula datang menjemput.

Sekian..=)


No comments:

Post a Comment