Wednesday, July 3, 2013

siapa yang mencarut sekarang ni?



Assalamualaikum..

“zaki,kau ni aku tengok asyik mencarut je!”tegur seorang kawan saya  “ ha??bile masa wey aku mencarut ni?” balas saya sebagai tanda protes akan tuduhan tersebut “ yela, kau ni bila cakap sikit-sikit cakap ‘anu’,sikit-sikit anu. Tu anu, ni anu..anu tu kan …” (ceh ni ke yang dia maksudkan?) “haha, itu loghat bahasa orang johor la bengong..ops..ha tu bole la kau cakap mencarut” kami tergelak bersama.

                        …………………………………………………………………………….
Setiap negeri malah Negara pasti ada slang, dialek dan loghat bahasa yang tersendiri. Hatta, ‘kay ell’ pun ada cara percakapan mereka sendiri.

kedai ini terlrtak di sebuah pasar-raya terkenal di selatan tanah air(cuba teka di mana)


Hari ini, sebagai anak johor sejati, saya akan kongsikan salah satu kosa kata yang biasa di gunakan oleh orang johor.(bukan takat gebor,gobok dan lain-lain yang biasa dengar ye)

ANU

Ia bukan bermaksud benda ‘tu’! sekali lagi ya,BUKAN. Anu bagi kami adalah satu kata kerja yang bermaksud BUAT.

Contoh :

“azhar, sinilah tolong aku buat benda ni”(perbualan biasa)

“azhar, sinilah tolong aku ANU benda ni”(bahasa orang johor)

Okay, sampai sini sahaja.

Sekian..= )

No comments:

Post a Comment