Thursday, June 27, 2013

berkirim surat waktu pekse



Assalamualaikum..

Tahukah anda antara cara nabi Muhammad Solallahu ‘Alaihi wassalam menyamapaikan amanat dakwah adalah dengan melalui surat.keterangan LANJUT

Kelmarin saya belajar-belajarlah berkirim surat dengan mak dan abah di skudai sebab apa yang saya faham sesuatu yang nabi buat,amal dan tunjuk adalah satu sunnah. Setiap sunnah pasti ada kejayaan.



Bila benda tak pernah buat jadi nak mengarang surat pun Nampak kekok sediit tapi apa yang saya selitkan dalam surat bertanya khabar, terangkan keadaan saya di sini dan mohon restu dan doa dari mereka serta saya selitkan sekali jadual peperiksaan yang bakal saya hadapi.
Pagi tadi telefon mak di rumah surat sudah sampai dan seperti biasa tazkirah pagi akan diberi secara percuma dan tak perlu di minta. Bila musim peperiksaan ini mak selalu baca doa dan suruh saya amalkan selesai sahaja mak baca doa tersebut saya terus kata “mak nanti bacakan doa tu bagi pihak zaki ye dalam doa mak lepas solat nanti” dan pagi ini,se mini baru saya salin dan amati doa mak yang mak selalu baca

1                    doa nak Berjaya dalam peperiksaan
allahumma najjihna fil imtihan bisirqaulikal Qadim

 A124
Dan (ingatlah), ketika Nabi Ibrahim diuji oleh Tuhannya dengan beberapa Kalimah (suruhan dan larangan), maka Nabi Ibrahim pun menyempurnakannya. (Setelah itu) Allah berfirman: "Sesungguhnya Aku melantikmu menjadi Imam (Pemimpin ikutan) bagi umat manusia". Nabi Ibrahim pun memohon dengan berkata: "(Ya Tuhanku!) Jadikanlah juga (apalah jua kiranya) dari keturunanku (pemimpin-pemimpin ikutan)". Allah berfirman: "(Permohonanmu diterima, tetapi) janjiKu ini tidak akan didapati oleh orang-orang yang zalim.

Baca yang arab sampai imama sahaja.maknanya sampai yang saya “highlight”


2                    doa ketika mahu belajar(nak pahamkan sesuatu)






* yang ini panjang skit,mak ajar sampai sebelum akrimni sahaja.

jadual yang saya bagi pun mak dan abah sudah letak di tempat-tempat yang mudah Nampak. Mudah-mudahan dengan doa mak dan abah zaki dapat jawab periksa dengan jayanya di sini.

Ini jadual periksa saya..doakan ye?



 

Doa sudah ada, bila nak belaja ni?huhu..okay jom belaja.


Sekian..= )

No comments:

Post a Comment