Monday, July 8, 2013

sedih itu lumrah





Assalamualaikum..

Musim peperiksaan…

Banyak yang kita belajar,banyak juga soalan-soalan yang keluar diluar jangkaan. Rasa tertekan dan sedih pasti ada bukan? Lumrah Perasaan manusia,ianya bersifat tidak tetap dan berubah kalau pagi kita boleh gembira suka..em, tak perlu tunggu petang selang 10 minit dapat telefon yang menyatakan rumah kita di rompak terus rasa tak tentu arah..terus hilang rasa gembira dan suka tadi.

Sedih itu satu perasaan malah nabi Muhammad Solallahu ‘Alaihi wassalam juga pernah dirundung perasaan sedih. Pernah dengar kisah mengenai tahun kesedihan? Tahun kesedihan adalah tahun di mana nabi Muhammad Solallahu ‘Alaihi wassalam kehilangan dua(2) orang kesayangan baginda. Di pendekkan cerita bagi merawat duka di hati nabi Muhammad Solallahu ‘Alaihi wassalam Allah telah hantar buraq untuk menjemput baginda untuk di bawa berjumpa dengan Allah sendiri supaya dapat menenangkan hati baginda yang masih sedih. Seperti mana ayat di bawah. 


http://www.surah.my/assets/s017/a001-1fd51eb059add4c1e312d8fbe10c80fb.png


"Maha Suci Allah yang telah menjalankan hambaNya (Muhammad) pada malam hari dari Masjid Al-Haraam (di Makkah) ke Masjid Al-Aqsa (di Palestin), yang Kami berkati sekelilingnya, untuk memperlihatkan kepadanya tanda-tanda (kekuasaan dan kebesaran) Kami. Sesungguhnya Allah jualah yang Maha Mendengar, lagi Maha Mengetahui.(isra' 17:1)

Kalau kita renungkan kembali apa yang telah Allah firmankan dalam ayat ini. Untuk menenangkan hati baginda yang sedih, Allah telah bawa baginda dari satu masjid ke satu masjid sebelum baginda di bawa naik ke langit lalu berjumpa dengan Allah.

Untuk insan yang maksum tiada dosa pun Allah bawa baginda ke masjid untuk tenangkan hati baginda. Jadi, bagi kita yang tak terlepas dari dosa dan noda sepatutnya ambil iktibar dan fikir kembali bila datang kepada kita rasa sedih,gusar malah gembira kepada siapa dahulu kita kongsi dan apa yang kita buat dengan apa yang kita hadapi itu?

Masjid/surau adalah rumah Allah tempat yang mulia malah di situ juga ada suasana para malaikat yang sentiasa taat akan perintah Allah. Mudah-mudahan bila kita pergi tempat yang betul,pada masa yang betul dengan membuat perkara yang betul dapat mendidik jiwa kita agar terus berharap dan meminta pada yang ESA.



p/s : malam ini akan di umumkan waktu kita mula berpuasa. Ya Allah, sampaikanlah aku kepada bulan ramadhan.



Sekian..= )


No comments:

Post a Comment