Thursday, April 19, 2012

betul..betul..betul..



Assalamualaikum..

Manusia semuanya Allah telah berikan Akal fikiran untuk digunakan dalam kehidupan harian, akal ini jugalah yang membezakan manusia dengan binatang jika manusia tidak gunakan akal yang di beri maka manusia boleh jadi lebih teruk dari binatang.

Semenjak dari kecil hingga sekarang agak-agaknya berapa banyak perbuatan kita yang bila fikirkan balik baru kita tersedar yang betapa ‘bodoh’nya kita yang dahulu membuat keputusan dan tindakan tanpa memikirkan risiko di kemudian hari. Ketika itu, kita hanya mahu lepaskan diri dan berseronok sahaja dan apa yang akan terjadi itu kemudian baru cerita.

Terkadang kita rasa apa yang kita buat sudah betul dan berguna tapi adakah betul ianya memberi menafaat kepada kita?. Sebagai contoh, semasa di zaman sekolah menengah pelajar-pelajar lelaki sering kali di tangkap melakukan kesalahan tak kiralah sama ada di sekolah mahupun di asrama pasti ada sahaja masalah yang di buat sehingga memeningkan kepala ustaz dan ustazah.

Oleh kerana terlalu banyak masalah disiplin yang timbul, salah seorang dari warden kami telah mengumpulkan kami dan telah memberi kami nasihat kepada kami supaya masalah disiplin yang sama tidak akan berulang lagi. Dan antara nasihat ustaz yang saya masih gunakan sampai sekarang ialah berkaitan macam mana kita nak mengenal pasti sama ada keputusan dan tindakan kita itu kena pada tempat dan keadaan ataupun tidak.

Ok, macam mana kita nak tahu keputusan kita itu betul dan kene pada tempatnya ialah dengan kita Tanya pada diri kita tiga(3) soalan berikut

1. Adakah Tempat yang kita nak buat tu betul ke tidak?

2. Adakah Perkara yang kita buat tu betul(baik) ke tidak?

3. Adakah Masa yang kita nak buat itu betul ke tidak?

Sekiranya perkara yang kita nak lakukan itu tak mengcukupi ketiga-tiga perkara ini maka kerja yang kita buat itu salah dan tak kena pada tempatnya. Jadi, saya sertakan situasi bagi memudahkan kita untuk pahamkan 3 soalan di atas.

Seorang pelajar bernama nabil(contoh sahaja) hendak mengosok baju sekolahnya, jadi jika di asrama penuh biasanya ada waktu-waktu tertentu sahaja yang mana pelajar di benarkan untuk mengosok baju. Di pendekkan cerita nabil ini hendak mengosok baju sekolah yang hendak di pakai pada hari esok bila sampai di bilik gosok waktu untuk mengosok baju telah tamat tetapi nabil tetap masuk ke bilik gosok tersebut dan mengosok bajunya dan terus balik sebaik sahaja selesai mengosok baju.

Baiklah, sekarang ini mari kita tengok sama ada perbuatan nabil ini kene pada tempat dan keadaan atau tidak. Pertama adalah tempat nabil gosok baju di bilik gosok maka perbuatan nya itu betul. Kedua perkara yang nabil buat , gosok baju adalah satu perbuatan yang baik kerana bajunya akan kelihatan ronyok dan berkedut jika tidak digosok. Ketiga masa nabil mengosok baju, alamak, nabil gosok baju bukan pada masa mengosok baju. Jadi, walaupun dua di antara tiga soalan adalah betul tetapi satu soalan tadi telah membuatkan perbuatan nabil tidak kena pada tempat dan keadaan bak kata pepatah kerana nila setitik rosak susu sebelanga.

Oleh itu, tiga soalan mudah ini kita boleh gunakan dalam mana-mana situasi pun dan dengan bantuan akal yang Allah telah beri pada kita Insya Allah kita mampu berfikir sama ada perbuatan yang kita buat ini betul ke tidak..

Sekian..= )

No comments:

Post a Comment