Monday, April 2, 2012

musafir



Assalamualaikum..

Pernahkah anda bermusafir/travel? Barang apa yang anda bawa untuk bersama-sama dengan anda? Adakah barang yang anda bawa itu semua akan anda gunakan atau anda bawa barang itu untuk saja-saja bawak nak buat beg sentiasa berisi.

Saya kali ini ingin berkongsi mengenai apa perkara/barang asas yang mana Rasulullah Sollallahu ‘Alaihi wassalam akan bawa bila bermusafir.

1. Siwak (untuk bersihkan gigi)



2. Celak (untuk mencerahkan penglihatan mata klik sini)


3. Cermin



4. Sikat (untuk menyikat rambut baginda)

5. Wangian(Rasulullah suka akan wangian-wangian)


Inilah barang-barang asas yang Rasulullah Sollallahu ‘Alaihi wassalam akan bawa bila bermusafir. Bila kita lihat semua barang-barang di atas semuanya barang-barang yang berkaitan dengan barang-barang yang penting untuk penjagaan diri terutama dari segi kebersihan dan keterampilan.

Jadi, Rasulullah Sollallahu ‘Alaihi wassalam sangat-sangat titik beratkan mengenai tentang kebersihan sehingga ada hadith yang mengatakan “kebersihan itu separuh/sebahagian dari iman” begitu juga hadith mengenai kecantikan rupa diri

“Tidak akan masuk syurga golongan yang di hatinya ada sebesar zarah kesombongan. Lalu seorang lelaki berkata kepada Baginda: Sesungguhnya orang lelaki suka berhias pada pakaian dan seliparnya. Baginda menjawab: Sesungguhnya Allah SWT itu cantik dan amat suka kepada kecantikan. Sesungguhnya sifat angkuh punca seseorang itu tidak boleh menerima kebenaran dan memandang rendah pada orang lain.” (Hadis riwayat Muslim)

Okay,itu dari segi sunnah yang mana Rasulullah Sollallahu ‘Alaihi wassalam buat dan patut kita ikuti dan amalkan dalam kehidupan seharian. Saya nak tambah sedikit barang-barang yang perlu kita bawa bila kita nak bermusafir pada zaman sekarang ini(ini Cuma pandangan diri sahaja)

1. Telefon bimbit (telefon orang)

2. Lampu suluh (bila berlaku masalah waktu malam/gelap)


3. Radio (dengar berita-berita terkini)



4. Dokumen-dokumen penting (kad pengenalan,kad bank dan kad kredit)

5. Wisel (tarik perhatian orang)



6. Duit

7. Air minum yang secukupnya.


Barang-barang ini bukan sahaja patut ada waktu nak musafir sahaja tapi sangat-sangat bermakna bila kita di timpa musibah seperti banjir atau bencana alam yang lain sebagai alat yang membantu kita waktu kecemasan.

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment