Wednesday, April 11, 2012

senjata mukmin


Assalamualaikum..

Kita sering kali akan terdengar berita-berita yang tak sedap untuk di dengar dan sangat meruntun jiwa malah boleh juga menganggu emosi kita. Bila terjadi perkara yang sebegini macam-macam benda yang kita terfikir termasuk lah yang tak masuk dek akal.

Kita rasa kita mampu untuk selesaikan masalah yang timbul tanpa kita sedari yang bila kita ada mungkin masalah bukan sahaja masalah selesai malah merumitkan lagi keadaan. Oleh sebab itu kita perlu di berfikir dengan lebih rasional apakah tindakan yang kita buat memberi faedah kepada semua orang. Apakah yang boleh kita buat supaya kita dapat sama-sama membantu rakan,sahabat,saudara,keluarga dan orang-orang yang kita sayang?

Di sini saya lebih menganjurkan supaya kita perbetulkan diri kita dan rapatkan hubungan kita dengan tuhan yang MAHA Esa. Pada saya kita sebaiknya mengunakan senjata telah Allah sediakan kepada kita iaitu DOA.

Banyak orang yang mengambil mudah tentang keAJAIBAan dan KUASA yang ada pada doa. Jika kita singkap balik sejarah yang berlaku pada zaman nabi solallahu ‘alaihi wassalam lagi dimana antara asbab doa lah umar r.hu telah di beri hidayah untuk memeluk agama islam. Dari seorang yang kuat menentang terus berubah menjadi pembela yang sangat membantu dalam mengembang kan agama islam.

Malah dalam Al-Quran sendiri Allah meminta kita untuk kita berdoa

“Dan Tuhanmu berfirman: "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina”.” (Surah al-Mu’min, 40: 60)

Dan seperkara lagi kita perlu yakin yang Allah mendengar segala rintihan dan rayuan kepadaNya kerana sejauh mana kita yakin sejauh itulah kekuatan yang kita hajatkan kepada Allah seperti mana dalam hadith Dari Anas radhiyallahu ‘anhu, bahawasanya Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Allah Ta’ala berfirman, “Aku menuruti persangkaan hamba-Ku terhadap-Ku dan Aku akan sentiasa bersamanya jika ia berdoa kepada-Ku.” (Hadis Riwayat Ahmad, 3/210)

Tambahan lagi jangan pula kita mendoakan keburukan kepada orang mintalah yang baik untuk orang tersebut

Dari Abu Sa’id, Nabi Shallallahu ‘alaihi wa Sallam bersabda:

“Tidaklah seorang mu’min berdoa kepada Allah ‘Azza wa Jalla dengan doa yang tidak mengandungi dosa atau memutuskan tali silaturrahim melainkan Allah akan memberikan kepadanya satu di antara tiga perkara:

1 - Allah akan segera memperkenankan doanya di dunia, atau

2 – Allah Subhanahu wa Ta’ala menyimpannya sebagai pahala di akhirat, atau

3 – Allah memeliharanya dari keburukan diri semisal apa yang dia minta.”

Mereka berkata: “Sekiranya begitu, kami akan memperbanyakkan doa (terus kerap berdoa)”. Nabi bersabda: “Allah lebih banyak lagi pemberian-Nya”.” (Hadis Riwayat Ahmad, 3/18. Menurut Syaikh al-Albani, hadis ini sahih, Shahihul Jami’, no. 5714)

Saya juga sedang cuba untuk terapkan dalam diri supaya belajar untuk mendoakan orang lain terutamanya kedua ibu bapa,guru-guru,adik beradik,sahabat dan seluruh umat islam. Jadi, marilah kita sama-sama gunakan senjata/alat yang Allah telah beri pada kita umat islam dengan perbanyakkan berDOA kepada Allah walau dalam keadaan macam mana sekali pun ketika itu kerana Allah mempunyai satu sifat iaitu ‘PEMALU’ Allah sangat-sangat malu untuk tidak menerima doa hamba-hambaNya..

Dari Salman radhiyallahu 'anhu, beliau berkata, Rasulullah Shallallahu 'alaihi wa Sallam bersabda:

"Sesungguhnya Tuhan kamu Tabaraka wa Ta'ala Maha Malu dan Maha Mulia, dia malu terhadap hamba-Nya apabila mengangkat tangan (berdoa) kepada-Nya lalu Dia kembalikan dalam keadaan kosong (tidak diterima doanya)." (Hadis Riwayat Abu Daud, no. 1488)





Sekian.. = )

No comments:

Post a Comment