Tuesday, July 9, 2013

pemberi ampun

Assalamualaikum..

Maaf ..

Ianya datang dari perkataan arab iaitu aaf. Bukti kita sudah memaafkan seseorang ialah kita lupakan segala kesalahan dan keburukan yang dia pernah buat pada kita dan bila kita tengok dia,kita ingat kebaikkan yang pernah di buat pada kita.

“ya, saya sudah maafkan dia tapi saya tetap tak boleh nak tengok muka dia, nak buat macam mana?”


  1.  Sentiasa berdoa. (sebenarnya saya yang jahat,dalam diri saya masih ada keburukan itu sebab bila tengok orang, Nampak keburukan)  
  2.    Balas keburukan dengan kabaikkan (seperti mana kisah layanan Nabi Muhammad Solallahu ‘Alaihi Wassalam terhadap orang yahudi yang meminta hutang secara kasar dan biadap) 
  3.      Beri alasan atas perkara yang dia buat(mungkin dia ada masalah yang saya tak tahu(sangka baik)

Kawan-kawan saya minta ampun dan maaf jika ada perbuatan dan percakapan saya  buat anda terguris,terasa dan sebagainya. Rugilah bulan yang mulia dan berkat ini saya minta ke ampunan dan keredhoan dari Allah tapi untuk meminta ampun pada manusia saya abaikan.ooo..rugi,rugi. In Shaa Allah saya maafkan juga segala salah dan silap kalian.



p/s : sifat orang islam, dia sentiasa dengan sifat memaafkan.

“Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pemberi ampunan dan menyukai orang yang memohon ampunan, maka ampunilah aku.”

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment