Monday, July 22, 2013

putra ke besi



Assalamualaikum..

Alhamdulillah..sudah seminggu saya melepasi zaman mahasiswa in-Shaa Allah. Saya baru sahaja sampai skudai tengah hari tadi dari putrajaya. Tak rancang pun nak ke putrajaya tiba-tiba sahaja nak ke sana sebab mikirkan Ngah sekeluarga akan berangkat pergi ke mesir dalam tahun ini maka selepas ini hilanglah ‘port’ lepak kami di putrajaya.

Selain itu, bulan ramadhan kali ini boleh jadi ramadhan terkahir yang di sambut mereka di putrajaya. Peluang semacam inilah jangan di lepaskan, sampai di sana ngah memeberitahu bahawa banyak program yang di anjurkan di putrajaya lagi-lagi di Masjid Tungku Mizan(Masjid Besi) ada festival ramadhan sepanjang sebulan.

Malam pertama saya hanya solat di surau kawasan perumahan ngah di presint 9 tetapi malam esoknya saya berpeluang solat di masjid besi.wahhh..imam yang membawa solat tarawih di sana adalah orang arab! Terasa macam di masjidil haram pula bila imam melaungkan takbir dan bilal pula menyahut takbir imam.(rindu nak ke mekah dan madinah)

pemandangan malam masjid besi


Malam berikutnya pula, saya pergi ke masjid putra pula kali ini saya pergi menaiki kereta ngah bersendirian. Tarawih di masjid putra di pimpin oleh imam melayu. Masa awal-awal rasa biasa sahaja masuk separuh tarawih tukar imam baru yang bersuara lunak malah membaca surah yusuf pula(antara surah kegemaran) jadi asyik melayan bacaan yang di alunkan imam.



Kesimpulan yang boleh saya buat secara peribadi buat kedua-dua masjid ialah bagi mereka yang sukakan kemeriahan dan suasana orang ramai. Saya syorkan anda ke masjid besi di sana banyak program yang di sediakan oleh pihak masjid lagi-lagi minggu nuzul quran ada opick,habib syech, inteam, raihan dan juga tazkirah dari imam muda.(boleh rujuk laman web INI)

Dan jika anda seorang yang inginkan keadaan yang selesa,kondusif dan santai pergilah ke masjid putra di sana taklah sesibuk masjid besi tetapi in shaa Allah dapat memberi kemanisan beribadah buat anda.

Alhasil, Setelah 10hari duduk dalam suasana 'cukup' dgn ibadah yang sudah di buat..putrajaya berjaya membuatkan saya seronok beribadat.20rakaat tidak terasa pun!

p/s : sebelum balik saya dengar satu tazkirah subuh yang baik pengisiannya.

Sekian..= )



No comments:

Post a Comment