Tuesday, January 21, 2014

kasyaf



Assalamualaikum..

Dulu masa di SMAKJ  saya ada seorang ustaz,budak-budak selalu cakap “ustaz ini ada kasyaf”. Kami semua siap takut nak lalu di depan beliau takut-takut dia boleh “baca” apa yang telah/pernah kita buat.bertentang mata?huh bila beliau datang semua pelajar akan jadi tawaduk je masa itulah semua akan jadi baik sekajap baca quranlah,buat-buat baca bukulah asalkan ianya berfaedah dan tak menimbulkan syak wasangka.heee.

KASYAF 

Apa yang ada tahu pasal kasyaf?sebelum ini saya ingat hanya orang-orang tertentu sahaja yang dikurniakan dengan anugerah itu tapi bila saya bermusafir ke Negara orang baru saya dapat sedikit ilmu pasal perkara ini.

Mengikut para ulama, kasyaf bukanlah dalil kesempurnaan agama seseorang dan bukan penyebab untuk hampir pada Allah. Sesiapa yang bermujahadah dan melawan nafsu akan  mendapat kasyaf tersebut tidak kira sama ada dia hampir pada Allah atau tidak. Oleh kerana itu,para ulama berpendapat bahawa kasyaf bukanlah satu perkara yang penting bahkan boleh membawa kepada kemudaratan.

‘Allamah Sha’rani rah. Menulis di dalam kitab al-Mizan ul-Kubra bahawa apabila imam Hanifah rah. Melihat sesorang berwuduk maka dia mengetahui apakah dosa-dosa yang gugur melalui air wuduk yang digunakan. Beliau juga akan mengetahui bahawa dosa tersebut kecil atau besar, makruh atau khilaf ul-aula sebagaimana benda-benda zahir kelihatan pada pandangan orang biasa.

Pada suatu masa, beliau berada di tempat wuduk Masjid Jamek Kufah.  Seorang pemuda sedang berwuduk di situ. Beliau mememerhati air wuduk yang mengalir daripada anggota pemuda tersebut. Lalu dengan cara sembunyi-sembunyi beliau menasihati pemuda tersebut “wahai anak, bertaubatlah daripada mendurhakai kedua-dua ibu bapa kamu”.  Anak muda itu pun bertaubat. Beliau melihat seorang yang lain lalu menasihatinya “wahai saudara, janganlah berzina, ia adalah perbuatan yang keji”. Maka pada ketika itu orang tersebut juga bertaubat daripada zina. 

gambar hiasan


Beliau Nampak kesan-kesan minum arak dan berpoya-berpoya pada air wuduk daripada seorang yang lain. Orang itu juga dinasihati dan dia juga bertaubat. Di pendekkan cerita, selepas itu Imam Abu Hanifah rah. Berdoa kepada Allah. “wahai Allah, jauhkanlah kasyaf daripadaku, kerana aku tidak mahu mengetahui keburukan orang ramai”. Allah telah menerima doa beliau dan kasyaf itupun hilang.

Dikatakan pada masa kasyaf itulah Imam Abu Hanifah rah. Memberi fatwa bahawa air musta’mal adalah tidak suci. Apabila beliau Nampak air tersebut kotor dan busuk bagaimana mungkin beliau boleh menghukum air tersebut sebagai air yang suci? Setelah kasyaf itu hilang beliau telah menarik balik pendapatnya itu.

Sekian..=)  


No comments:

Post a Comment