Assalamualaikum..
Dulu masa di SMAKJ saya ada seorang ustaz,budak-budak selalu
cakap “ustaz ini ada kasyaf”. Kami semua siap takut nak lalu di depan beliau
takut-takut dia boleh “baca” apa yang telah/pernah kita buat.bertentang mata?huh
bila beliau datang semua pelajar akan jadi tawaduk je masa itulah semua akan
jadi baik sekajap baca quranlah,buat-buat baca bukulah asalkan ianya berfaedah
dan tak menimbulkan syak wasangka.heee.
KASYAF
Apa yang ada tahu pasal kasyaf?sebelum
ini saya ingat hanya orang-orang tertentu sahaja yang dikurniakan dengan
anugerah itu tapi bila saya bermusafir ke Negara orang baru saya dapat sedikit
ilmu pasal perkara ini.
Mengikut para ulama, kasyaf bukanlah
dalil kesempurnaan agama seseorang dan bukan penyebab untuk hampir pada Allah. Sesiapa
yang bermujahadah dan melawan nafsu akan
mendapat kasyaf tersebut tidak kira sama ada dia hampir pada Allah atau
tidak. Oleh kerana itu,para ulama berpendapat bahawa kasyaf bukanlah satu
perkara yang penting bahkan boleh membawa kepada kemudaratan.
‘Allamah Sha’rani rah. Menulis di
dalam kitab al-Mizan ul-Kubra bahawa apabila imam Hanifah rah. Melihat sesorang
berwuduk maka dia mengetahui apakah dosa-dosa yang gugur melalui air wuduk yang
digunakan. Beliau juga akan mengetahui bahawa dosa tersebut kecil atau besar,
makruh atau khilaf ul-aula sebagaimana benda-benda zahir kelihatan pada
pandangan orang biasa.
Pada suatu masa, beliau berada di
tempat wuduk Masjid Jamek Kufah. Seorang
pemuda sedang berwuduk di situ. Beliau mememerhati air wuduk yang mengalir
daripada anggota pemuda tersebut. Lalu dengan cara sembunyi-sembunyi beliau
menasihati pemuda tersebut “wahai anak, bertaubatlah daripada mendurhakai
kedua-dua ibu bapa kamu”. Anak muda itu
pun bertaubat. Beliau melihat seorang yang lain lalu menasihatinya “wahai
saudara, janganlah berzina, ia adalah perbuatan yang keji”. Maka pada ketika
itu orang tersebut juga bertaubat daripada zina.
Beliau Nampak kesan-kesan minum arak
dan berpoya-berpoya pada air wuduk daripada seorang yang lain. Orang itu juga
dinasihati dan dia juga bertaubat. Di pendekkan cerita, selepas itu Imam Abu
Hanifah rah. Berdoa kepada Allah. “wahai Allah, jauhkanlah kasyaf daripadaku,
kerana aku tidak mahu mengetahui keburukan orang ramai”. Allah telah menerima
doa beliau dan kasyaf itupun hilang.
Dikatakan pada masa kasyaf itulah Imam
Abu Hanifah rah. Memberi fatwa bahawa air musta’mal adalah tidak suci. Apabila beliau
Nampak air tersebut kotor dan busuk bagaimana mungkin beliau boleh menghukum
air tersebut sebagai air yang suci? Setelah kasyaf itu hilang beliau telah
menarik balik pendapatnya itu.
Sekian..=)
No comments:
Post a Comment