Saturday, January 25, 2014

dah solat?



Assalamualaikum..




Sudah solat?dalam dunia yang serba maju dan moden ini(orang kata) kita lihat ramai orang yang telah disibukkan dengan urusan dunia mereka. Sampaikan solat ini boleh jadi isu sensetif jika di sentuh.

Ramai sekarang ini orang islam telah tinggalkan perintah solat. Antara sebab orang ramai tinggal perintah Allah yang agung juga soalan yang kedua ditanya selepas pertanyaan iman kerana mereka tak anggap solat ini dapat membantu mereka meyelesaikan masalah malah ada yang menganggap ianya sebagai beban(na’uzubillah min zalik)

Bila difikir,kefahaman kita tentang perkara solat ini sangat-sangat berbeza dengan kefahaman yang ada pada zaman Rasulullah Sollallahu ‘Alaihi Wassalam dan para sahabat mereka telah anggap solat ini adalah satu hadiah yang sangat besar dan bernilai.mereka telah selesaikan hampir seluruh masalah dan hajat mereka hanya dengan perantaraan solat. Malah nabi dalam satu riwayat bersabda “solat adalah penyejuk mata ku”

Hari ini,kita(saya terutamanya) masih tak yakin bahawa dengan solat dapat selesaikan masalah,masih lagi mengharap pada benda lain.ade tu jiwa kacau,otak serabut diri tengah stress. Nak cari ketenangan dia pergi makan banyak-banyak itu kira ok ay lagi ada nak tenangkan diri dengan buat perkara yang boleh gelapkan hati.kan jauh tu salah fahamnya.

agak-agak sudah tak ada harapan baru nak cari Allah.Allah kita letak akhir-akhir.tapi dengan Kasih dan SayangNya kepada kita masih lagi diberi nikmat.

Aduhai..


comelkan?


Oh Allah, betapa jauhnya salah faham kami dalam agama ni.berilah kami kefahaman dalam agama dengan kau pilih kami bermujahadah dan buat pengorbanan di JalanMU.

Banyak korban banyak faham

Sikit korban sikit faham

Tak korban?salah fahamlah jadinya…


Sekian..=)

No comments:

Post a Comment