Friday, January 3, 2014

pasang niat



Assalamualaikum..

2013 sudah berakhir,2014 pula datang menganti. Saya pasti semua ada pasang niat yang baik-baik pada awal tahun ini. Apa yang telah di azamkan? Antaranya mesti hendak baiki diri serta kehidupan supaya jadi LEBIH baik dari sebelum-sebelum ini. 

Orang kata niat perlu di pasang kerana ia adalah muqaddimah bagi sesuatu amal.  Jadi pada tahun yang baru juga semperna bulan kelahiran nabi. Saya berazam dan memasang niat atas perkara-perkara berikut.



1-      Perbaiki diri
Ubah sifat mazmumah ke mahmudah,baiki akhlak

2-      Pergi safar ke sabah/Sarawak
Saya ada dengar seorang masyaikh kata,untuk tahu bagaimana susahnya baginda nabi Sollahu ‘Alahi Wassalam dan sahabat di susahkan untuk agama kita pergi ke tempat yang orang tak tahu ucapkan kalimah atau tempat yang berlawanan dengan nafsu kita.

3-      Baiki hubungan sesama manusia
Rasa ini agak mencabar..huu..banyak hati yang telah saya lukakan dan sakiti.harap-harap dosa saya sesama manusia dapat saya selesaikan sebelum saya mati. Dosa antara kita dengan Allah boleh kita minta ampun, maaf dan bertaubat.tetapi, dosa sesama manusia dengan manusia kita perlu minta map. Tak mahu jadi orang yang muflis di akhirat bak hadith nabi Sollahu ‘Alahi Wassalam.




“Ya Allah, diriku ini banyak kekurangan dan kelemahan.janganlah di sebabkan kekurangan dan kelemahanku ini jadi asbab(punca) timbulnya fitnah dalam agamaMU..buat orang jauuuhhh dariMU
Ya Allah,bentuklah akhlakku ini sebagaimana akhlak baginda Nabi Sollahu ‘Alahi Wassalam”


sekian..= )

1 comment:

  1. cepat minta maaf dekat kakak kau ni.. dah tiga tahun raya tak minta maaf kan.. hahaha

    ReplyDelete