Wednesday, August 15, 2012

paling maaahaaalllllllllllll!!!


Assalamualaikum..


 
Suatu petang ketika saya sedang rehat-rehat terdengar perbualan rancak antara Azam,Hazimi dan aizat ketika itu saya masih lagi belajar di UiTM Segamat. Jadi, ini antara yang diperbualkan oleh mereka bertiga.

Azam : aizat kaukan kalau doa selalu minta apa?
Aizat : aku biasa  doa supaya dapat keputusan yang cemerlang dalam periksa.kenapa?
Azam : murah tu aizat, takkan kau minta tu je?
Hazimi : haahlah, takkan kau mintak tu je aizat?
Aizat : adalah juga aku minta benda lain.em..aku doakan untuk mak bapak aku.
Hazimi : ok lah tu, lain..kau doa minta ape lagi?
Aizat :  em..aku minta dapat kerja yang bagus bila aku Grad nanti
Azam  : murah tu aizat.lagi..
Aizat : aku minta dapat gaji yang banyak
Hazimi : murahlah aizat apa yang kau minta ni.lagi?



 (Aizat pening memikirkan apa yang diminta tetapi masih lagi menjawab soalan yang di soal oleh azam dan hazimi)

Aizat : kejap ea, aku fikir...ha, aku nak minta dapat rumah yang besar dengan kereta yang mewah
Azam & Hazimi : MURAH!!!!lagi?
Aizat :ape lagi? aku nak isteri yang solehah biar nanti dapat didik anak jadi anak yang taat ibu bapa

Azam : ok la tu, tapi masih murah lagi la..lagi?
Aizat : adoi..pening aku melayan korang ni, ape yang korang nak cakap?

Hazimi : sebenarnya apa yang kau minta tu semua boleh, dan Allah mampu bagi lebih BAIK dari tu. tapi..
Azam  : benda ni semua Allah dah tertulis cuma mungkin dengan doa dan amal baik kau dapatlah yang BAIK.

Aizat : ok..jadinya?
Hazimi : satu benda ni sangat mahal dan ianya takkan datang bergolek malah kau sendiri kena carik memang susah nak dapat.
Aizat : apa dia? (tak sabar menunggu )

Azam  : HIDAYAH lah..benda ni paling mahal dan kau kena usaha untuk dapatkan dan selalu minta pada Allah..
 Aizat : oooooooo..





tersenyum keseorangan saya bila terkenang perbualan antara mereka. Ada benarnya apa yang mereka bualkan.Hidayah adalah hak mutlak milik Allah Ta'ala





A056

Sesungguhnya engkau (wahai Muhammad) tidak berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang engkau kasihi (supaya ia menerima Islam), tetapi Allah jualah yang berkuasa memberi hidayah petunjuk kepada sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang peraturanNya); dan Dia lah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang yang (ada persediaan untuk) mendapat hidayah petunjuk (kepada memeluk Islam).   (qasas : 56)




Oleh itu, marilah kita sama-sama berdoa supaya Allah kekalkan hidayah yang telah Allah kurniakan kepada kita dan jangan lupa doakan untuk orang lain pula. Moga dengan berkat Bulan Ramadhan ini Allah lembutkan hati hamba-hambaNYA dan mereka di beri Hidayah untuk berubah.insya Allah..


Ya Allah,
Berilah hidayah kepada kami,
Berilah hidayah kepada hamba-hambaMU yang lain.

Ya Allah,
Jadikanlah kami ni asbab (punca) orang lain mendapat hidayah
Dan janganlah kau jadikan kami ini asbab orang lain jauh kepadaMU

Amiinn..

Sekian..= )

No comments:

Post a Comment