Wednesday, August 8, 2012

nafsu dalam diri


Assalamualaikum..

“Jangan ikutkan hati, ikutkan hati nanti mati
jangan ikutkan nafsu, ikutkan nafsu nanti lesu”

inilah antara kata-kata nasihat orang tua-tua kita?(yeje)

em,tak tahu nak cerita apa sebenarnya tapi dari tadi rasa nak menaip sahaja walaupun tak ada idea.  Dalam Al-Quran terdapat banyak kisah yang telah Allah rakamkan untuk pedoman kita manusia yang sentiasa alpa.

Antara cerita yang paling saya minat ialah mengenai surah yusuf. Ia adalah satu-satunya surah yang khas menceritakan mengenai kisah hidup Nabi Yusuf ’Alaihis Salam dari baginda kecil sehingga meningkat dewasa serta bagaimana cara Allah mentarbiah Nabi Yusuf.

 Pada permulaan surah lagi Allah telah menyatakan bahawa ianya adalah sebaik-baik cerita.


”Kami ceritakan kepadamu (wahai Muhammad) seindah-indah kisah dengan jalan Kami wahyukan kepadamu Al-Quran ini, padahal sebenarnya engkau sebelum datangnya wahyu itu, adalah dari orang-orang yang tidak pernah menyedari akan halnya.”

selain itu, Allah juga ada menceritakan bahawa nafsu ini sifatnya yang sentiasa mengajak kepada keburukan,kejahatan dan perkara-perkara yang boleh mengundang kemurkaan Allah. Hanya mereka yang berada di bawah pemeliharaan Allah sahaja yang mampu mendidik dan mengawal pemeliharaan Allah.



”Dan tiadalah aku berani membersihkan diriku; sesungguhnya nafsu manusia itu sangat menyuruh melakukan kejahatan, kecuali orang-orang yang telah diberi rahmat oleh Tuhanku (maka terselamatlah ia dari hasutan nafsu itu). Sesungguhnya Tuhanku Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani."


Allah..saya sendiri jujurnya masih sentiasa kalah dan tewas dengan godaan hawa nafsu. Jadi, saya harap sangat dengan berkat bulan Ramdhan ini saya diberi kekuatan untuk melawan dan menundukkan nafsu ini.



”Hai para pemuda! Barangsiapa di antara kamu sudah ada kemampuan, maka kahwinlah sebab dia itu dapat menundukkan pandangan dan memelihara kemaluan; tetapi barangsiapa tidak mampu, maka hendaknya ia berpuasa, sebab puasa itu baginya merupakan pelindung.” (Riwayat Bukhari)

Ya Allah diriku ini terlalu banyak kekurangan dan kelemahan, janganlah disebakan kekurangan dan kelemahanku ini menjadi Asbab(punca) timbulnya fitnah dalam AgamaMu.

Ya Allah, pandanglah aku dengan pandagan RahmatMu kau letakkanlah aku ini dalam pemeliharaanMu kerana aku yakin dan pasti tiada sesiapa yang dapat memeliharaku melainkan Dikau ya Allah.

kisah mengenai suruh yusuf.KLIK 

 
Sekian..= )


No comments:

Post a Comment