Friday, August 10, 2012

tak tau..tak tau..


Assalamualaikum..

Hari pertama masuk praktikal adalah satu pengalaman yang sangat berharga buat saya ini kerana apabila sebelum saya dikenalkan kepada staff di pejabat mula-mula sekali saya diperkenalkan kepada ‘senior manager’ di pejabat.

Sesuatu yang tak diduga oleh saya dan mungkin juga oleh staf-staf lain ialah saya awal-awal lagi telah diberi “tazkirah pagi” oleh beliau. Tak lama adalah lebih kurang hampir sejam saya menadah telinga mendengar dan mengangguk apa yang dikatakan oleh beliau.
Usahlah saya cerita apa yang di berikan cukuplah biar saya simpan dalam hati ini akan tetapi antara perkataan beliau yang memberi kesan kepada saya ialah

1)                  perkataan “kot”
      memang banyak kali di ingatkan jangan guna perkataan “kot” kerana ianya menunjukkan kita tak yakin dengan apa yang kita cakap

2)                  ambil tahu
      walaupun perkara itu bukan dalam bidang kita, paling kurang kita perlu ambil tahu supaya tidak lah kita hanya dalam dunia kita sahaja bak kata pepatah ‘bagai kata di bawah tempurung’

3)                  belajar mengatakan “saya tidak tahu”
      tak payah nak belagak macam kita tahu segalanya, sedarlah yang diri kita ini tidak tahu perkara itu.


Inilah tiga (3) perkara yang agak memberi kesan pada saya. Kiranya adalah juga input yang saya dapat dari ”tazkirah pagi” itu. saya ada kisah bagaimana dengan berkata tidak tahu pun sebenarnya dapat beri menafaat juga.



Seorang lelaki menempuh perjalanan yang sangat melelahkan dari maghrib ke madinah. Dia membawa beberapa soalan yang hendak ditanyakan kepada Imam Malik Rah.a. soalan ini diberikan oleh penduduk kampungnya untuk mendapat jawapan langsung daripada Imam Malik Rah.a yang mahsyur itu.

Dengan menaiki seekor keldai, perjalanan ini mengambil masa berminggu-minggu bahkan mungkin juga mengambil masa berbulan-bulan lamanya. Setibanya di sana, dia segera mendatangi majlis Imam Malik Rah.a. di hadapan semua hadirin, lelaki ini segera menyampaikan soalannya. 

Jawapan Imam Malik Rah.a sungguh tidak di sangka. saya tidak tahu, masalah ini belum terjadi di negeri kami”, guru-guru kami tidak pernah berbicara tentang masalah ini. Kamu kembali pada esok hari.

Pada keesokan harinya, lelaki itu kembali sambil memimpin keldai yang menjadi kenderaannya. Dia telah bersiap-siap untuk kembali ke negerinya. Dia berkata ” wahai Imam Malik Rah.a! bagaimana dengan soalan saya semalam?” Imam Malik Rah.a menjawab ” saya masih belum tahu jawapannya”

Orang itu berkata ” wahai Imam Malik Rah.a soalan ini telah diberikan oleh penduduk kotaku di Maghrib. Mereka berkata bahwa tiada orang yang lebih alim daripada tuan di muka bumi ini. Apakah yang harus saya katakan kepada meraka nanti?

Selagi Imam Malik Rah.a menjawab dengan bersahaja ” apabila kamu telah kembali kepada mereka, beritahu kepada mereka bahawa Imam Malik Rah.a tidak tahu”

(dipetik dari kitab karangan Al-Qadhi ’Iyadh [w.544h] yang bertajuk Tartibul-Madarik wa Taqribul-Masalik li Ma’rifat A’lami Ashabi Malik)
 

lebih BAIK dari semalam




kita dapat lihat dari kisah Imam Malik Rah.a sangat berhati-hati dalam dalam menjawab persoalan tentang agama yang telah di ajukan kepada beliau. Jika tidak tahu jawapan bagi sesuatu persoalan, beliau tidak memaksa untuk menjawabnya dan tanpa malu-malu beliau mengucapkan SAYA TIDAK TAHU.

 Berbeza dengan zaman sekarang ini ( moga kita di jauhkan darinya) walaupun kita tak tahu tentang perkara tersebut malah tidak pakar pun dalam bidang tersebut seboleh mungkin ingin menjawab seolah-olah macam dia tahu benda itu.

Imam Malik Rah.a pernah berkata ”jika seseorang mengabaikan (kalimat) SAYA TIDAK TAHU, maka ia telah jatuh ke dalam kebinasaan”.

Ucapan ”SAYA TIDAK TAHU” teryata bukanlah satu kehinaan di mata ulama-ulama islam malah ianya adalah satu kebangaan. 



Sekian..= )


2 comments:

  1. Harap masih tahu jalan ke kebun di pt yassin dan juga pt raja...

    Anak harapan mak n abah x bleh ckp x tahu...

    Sincerly...
    Hang kebun ...

    ReplyDelete
  2. hehehe..insya allah..itu mmg kene hafal 2..

    ReplyDelete