Wednesday, June 27, 2012

usahakanlah..


Assalamualaikum..

Uhuk,uhuk..da tiga hari saya asyik terbatuk dan makin lama makin teruk pula. Minggu ini UiTM baru nak start ‘final exam’ seiring dengan itu tiga penyakit berangkai batuk, selsema dan demam mula berjangkit dalam kalangan kami pelajar UiTM. Bila di dewan peksa tadi ramailah yang terbatuk,kesat hingus dan macam berlawan pula siapa yang paling kuat.huhu..




Sebenarnya sudah lama nak menulis tapi bila nak menulis je ada sahaja halangan. Kali ini saya nak kongsi apa yang saya cuba usahakan perkara ini ada dalam diri saya sendiri. Saya sentiasa berharap satu hari nanti saya dapat terapkan sifat yang ada dalam makhluk Allah yang bernama MATAHARI & LAUT.





Tiga(3) sifat yang ada dalam matahari ialah ISTIQAMAH,TAAT & TIDAK PUTUS ASA. Bila kita lihat sifat matahari ini sangat tidak berputus asa dalam menyampaikan cahayanya kepada bumi, kita kalau tak suka dengan cahaya matahari kita akan tutup rumah kita dengan kain langsir tapi dalam kita tutup rumah kita dengan kain langsir sang matahari tetap bersungguh-sungguh menyampaikan walaupun di haling dengan kain langsir sang matahari akan cari pula jalan lain untuk ‘menyampaikan’ cahayanya.

Tambahan itu, sang matahari istiqamah dan taat dengan kerja yang telah diberikan kepadannya tanpa rasa malas dan keras kepala. Cuba kita bayangkan sang matahari tidak istiqamah dengan kerja yang diberikan kepadanya, dia nak keluar lambat sikit dari waktu yang telah di tetapkan maka pasti ianya paling tidak memberi kesan kepada hidupan-hidupan di bumi.





Manakala, sifat yang ada dalam laut ialah setiap perkara buruk yang dilemparkan kepadanya dia tetap akan membalas dengan perkara yang baik. Kita selalu di beritakan dalam akhbar dan television betapa sekarang ini teruknya keadaan laut kerana pembuangan sisa toksik,sampah-sarap,minyak dan sebagainya yang memberikan kesan kepada laut, tapi apa yang laut buat? Laut terus bagi kita makanan seperti ikan,sotong,udang dan macam-macam makanan yang kita boleh dapat dari laut tanpa berkurangpun. 

Inilah sedikit sebanyak sifat yang saya nak usahakan supaya ada dalam diri saya. Dan contoh yang terbaik kita dapat lihat ialah bagaimana Nabi Muhammad Solallahu ‘alaihi wassalam ketika menyampaikan dakwah di taif.






p/s : tibe2 je nak letak video ini..
 
 Sekian.. = )

No comments:

Post a Comment