Sunday, July 1, 2012

semata-mata untuk saya


Assalamualaikum..



Alhamdulillah..segala puji hanya selayaknya untuk Allah. Kadang-kadang dalam sudut hati saya suka tengok adanya orang yang tebalkan muka,malukan diri semata-mata untuk ingatkan kawan-kawan dia supaya tidak melakukan perkara yang tak sepatutnya dibuat. saya ucakpkan tahniah dan syabas! kerana ia bukanlah perkara yang mudah untuk di lakuikan.walaupun Itulah perkara yang perlu ada dalam diri setiap insan.


Jadi, dalam kita memberi nasihat dan ingatan kepada kawan-kawan kita juga perlu ada cara dan perkara yang perlu kita waspada dan berjaga-jaga kerana tak semua benda yang kita buat pasti akan orang terima dan suka. Saya nak kongsikan beberapa perkara yang pernah di nasihatkan kepada saya kalau kita nak memberi teguran atau nasihat.



UNTUK DIRI


Saya sering kali di ingatkan supaya apa sahaja yang kita nak cakap kat orang perkara yang pertama yang kita perlu sematkan dalam hati ialah “apa yang saya cakap ni adalah untuk diri saya, saya yang perlu berubah”. Betapa pentingnya perkara ini dia akan memberi kesan kepada diri kita pada akhirnya.

Sekiranya kita niatkan apa yang kita nak cakap adalah semata-mata nak ubah orang yang kita nak nasihatkan maka dua perkara akan terjadi. Pertama, jika orang itu terima apa yang kita cakap maka mungkin akan timbul sifat bangga diri dalam diri kita seperti “ tengok, sebab aku lah dia berubah kalau aku tak tegur dia ,ntah apa jadi kat dia” dan mungkin juga kita rasa kita lah yang beri dia hidayah padahal hidayah itu adalah hak kekal milik Allah.

Keduanya, jika orang yang kita nasihatkan tidak terima apa yang kita cakap maka mungkin juga kita akan marah sebab orang tersebut tidak mahu dengar apa yang kita sampaikan dan kita juga mungkin akan patah semangat dan putus asa dengan usaha yang kita buat sebagai contoh “ buat apa aku nak nasihat dia, bukan dia nak dengar aku cakap “

Oleh itu, penting sangat kita niatkan apa yang kita cakapkan itu adalah untuk diri kita sendri sebab bila orang itu dengar maka Alhamdulillah, itu semua atas taufik dan hidayah Allah dan sekiranya dia tidak terima tak mengapa sebab saya yang perlu betulkan diri saya sebab apa yang saya cakap ini saya juga perlu amalkan.= )


 
HIKMAH..



Kadang apa yang kita cakap biasa-biasa sahaja tapi dia bagi kesan yang sangat dalam bak kata orang makan dalam  Rasa sakit sahaja bila mendengar. Itulah lagi satu perkara yang kita perlu mohon dari Allah supaya diberi sesuatu yang sangat bernilai iaitu HIKMAH. Senang untuk di cakap tetapi payah untuk di capai. Tak semua orang dapat cakap dengan penuh hikmah. Ianya semata pemberian dari Allah. Oleh itu, usahakanlah untuk bangun malam solat sunat tahjud walaupun dua rakaat. Kerana kesan dari tahjud sangat besar, ianya adalah amalan para nabi,sahabat dan orang-orang soleh.



JARAK JAUH

Kita sering kali ingat usaha kita disiang hari atau jumpa kawan-kawan kita akan memberi kesan yang besar kepada dia tetapi saya diberitahu ianya hanyalah usaha yang memberi impak yang kecil sahaja kerena usaha yang sebenar yang perlu kita buat selepas kita menegur/ memberi nasihat ialah dengan kita sentiasa doakan dia. Minta sesuatu yang baik dari Allah untuk dirinya.





Sekian..= )


No comments:

Post a Comment