Assalamualaikum..
Tertulis dalam
kitab mengenai hukum fekah mazhab hanbali yang amat dipercayai –MUGHNI.
Ali Ibnu Musa Haddad Rah.alaihi berkata “aku
telah mengambil bahagian dalam satu jenazah dengan Imam Ahmad Ibnu Hanbal
Rah.Alaihi,Muhammad Ibnu Qudamah Rah.Alaihi pun turut serta. Selepas mayat
dikebumikan salah seorang buta telah datang dekat kubur dan mulai membaca
Al-Quran. Imam Ahmad Ibnu Hanbal Rah.Alaihi telah berkata, “ bacaan Al-Quran dekat
kubur adalah bidaah”.
Apabila kami mula kembali dari tempat perkuburan tersebut,
dalam perjalanan tersebut Muhammad Ibnu Qudamah Rah.Alaihi telah bertanya
kepada Imam Ahmad Ibnu Hanbal Rah.Alaihi “apakah pendapat kamu mengenai peribadi
Mubasyer Ibnu Ismail Habali Rah.Alaihi?”. Imam Ahmad Ibnu Hanbal Rah.Alaihi
Menjawab “yang boleh di percayai” Ibnu Qudamah pun telah bertanya lagi “adakah
kamu juga mempelajariilmu daripada
beliau?”. Imam Ahmad Rah.Alaihi Menj;Awab “ ya, saya telah belajar hadith
daripada beliau”. Ibnu Qudamah Rah.Alaihi Berkata “Mubasyer Ibnu Ismail Habali
Rah.Alaihi telah menceritakan kepada saya bahawa Abdur Rahman Ibnu Ala Ibnu
Lajlaj Rah.Alaihi telah meriwayatkan dariapda bapanya bahaw apabila beliau
hampir meninggal dunia, beliau telah berwasiat agar di bahagian kepala kuburnya
di bacakan ayat-ayat permulaan dan terakhir surah Al-Baqarah dan beliau telah
berkata juga bahawa belaiu telah Mendengar Abdullah Ibnu Umar R.Huma berwasiat
begitu.
Apabila mendengar peristiwa ini, Imam Ahmad Ibnu Hanbal Rah.Alaihi berkata
kepada Muhammad Ibnu Qudamah Rah.Alaihi “patah baliklah kamu ke tanah
perkuburan itu dan suruhlah si buta tadi agar dia membaca al-quran dekat kubur”.
LEBIH BAIK DARI
SEMALAM…
Beberapa iktibar
yang boleh ambil dari kisah di atas.
Pertamanya,
bagaimana Muhamad Ibnu Qudamah Rah.Alaihi telah menegur Imam Ahmad Rah.Alaihi dengan
begitu sopan dan berhikmah tanpa memalukan sesiapa pun. Bagi mereka yang
punyai rasa bertanggungjawab atas
rakan-rakan, memang kita akan sudah terlepas akan tanggungjawb bila kita
menegur kawan kita itu tapi hati dan perasaan kawan-kawan perlu juga kita jaga
walaupun sudah cara kita memang kasar.
Hikmah dan beradab perlu di usahakan dan
jangan lupa doa pada Allah supaya kita di beri hikmah sebagaimana
ulama-ulama,para solehin,sahabat-sahabat dan nabi kita Muhammad Sollahu ‘Alaihi
Wassalam.
Keduanya, tindak
balas Imam Ahmad Rah.Alaihi yang terus meminta Muhammad Ibnu Qudamah Rah.Alaihi
membetulkan apa yang telah di sebutkan kepada si buta di kubur tadi ““patah
baliklah kamu ke tanah perkuburan itu dan suruhlah si buta tadi agar dia
membaca al-quran dekat kubur”.
Betapa beliau mempunyai rasa bertanggungjawab
dengan apa yang telah di sampaikan kepada si buta tadi. Bayangkan kita zaman
ini, apa yang kita cakap langsung kita tak kesah rasa nak cakap kita terus
cakap. Tahukah kamu, di akhirat nanti Allah akan Tanya setiap perkataan yang
kita keluarkan dari mulut kita ini.
Terakhirnya, kita
memang di bolehkan untuk membaca Al-Quran di kubur Imam an-Nawawi dalam "al-Adzkar"
menyatakan:-
- Imam asy-Syafi`i dan sahabat-sahabatnya (yakni ulama-ulama mazhab Syafi`i) menyukai (dihukumkan mustahab) agar dibacakan sesuatu dari al-Quran di sisinya (di sisi perkuburan), bahkan mereka menyatakan jika sekiranya dikhatamkan sekalian al-Quran itu adalah baik.
Muhammad Ibnu Ahmad Maruji rah.alaihi
berkata “aku telah mendengar Imam Ahmad rah.alaihi menasihati kepada manusia, “apabila
kamu menziarahi kubur maka hendaklah kamu membaca
Surah Al-Fatihah
·
Surah Al-Ikhlas
·
Surah Al-Falaq
·
Surah An-Nas
Kemudian sampaikanlah pahalanya kepada
kepada penghuni kubur, pahalanya akan sampai kepada mereka [IHYA]
alhamdulillah..saya berkesempatan untuk ziarah kubur nyai dan atok di parit raja setelah menghantar nenek balik ke rengit..al-fatihah..
kubur nyai (Hjh. Zainab Bte Hj Abd Saleh) |
kubur atok (Hj. Abd. Jabar bin muhd. Ali) |
kubur atuk (depan) dan nyai (belakang) |
Sekian..= )
No comments:
Post a Comment