Friday, July 20, 2012

culture shock


Assalamualaikum..


Hampir seminggu saya di rumah,hurm..(mengeluh)..rasa lain sangat bila berada di rumah ini. Bukan bermakna saya tak suka duduk di rumah ini,rumah inilah tempat saya membesar dari tangan saya sebesar ibu jari hinggalah saya sudah besar mengorak langkah di menara gading. Tetapi kelainan suasana di skudai ini berbanding Melaka, apartment tempat saya menginap sangat berbeza. Bila di rumah ini saya hilang keseronokkan sepertimana saya di Melaka.



Okay, mungkin saya masih dalam  fasa ‘culture shock’ kot badan ini belum boleh menyesusaikan diri dengan keadaan di skudai ini. maklumlah saya memang jarang balik ke rumah,balik pun hujung minggu je, paling lama pun seminggu waktu cuti pertengahan semester. 

harap-harap sekejap je la ye.



Tak tahu nak cakap apa, Cuma saya berharap dan terus berdoa agar Allah memberi saya kekuatan serta taufik dan hidayahNYa untuk saya terus istiqamah dan ikhlas dalam apa jua yang saya lakukan selama ini. Tak kisahlah apa yang berlaku tak dapat buat semua jangan tinggal semua.inilah kata-kata yang saya pegang untuk pastikan diri saya tak hanyut dalam kelalaian.


Hidup macam roda,sekejap kita di atas. Sekejap lagi kita di bawah. Bila kita diatas gunakanlah peluang yang ada dengan perbaiki diri kita dan memnambah baikkan mutu dan kualiti amalan kita. Manakala bila kita di bawah, jangan pernah ada perkataan putus asa, cuba muhasabah diri semula tengok apa silap kita dan sentiasalah berdoa dan berharap kepada Allah agar Allah terima usaha kita.



Akhir kalam,selamat menyambut ramadhan al-mubarak, jadikanlah bulan yang mulia ini sebagai bulan untuk kita jadi lebih BAIK dari sebelum-sebelum ini insya-Allah. Pada bulan ramadhan waktu siang kita di galakkan baca doa ini


أ َشْهَدُ أ َنْ لآإ ِلـَـٰه إ ِلاَّ اللهُ، أ َسْتـَغـْفِرُاللهَ، نـَسْأ َلـُكَ الـْجَنـَّةَ وَنـَعُوْذ ُبـِكَ مِنَ
(3X) النـَّارِ

Artinya: Tiada Tuhan yang disembah dengan sebenar-benarnya melainkan Allah, aku memohon ampun kepada Allah, aku memohon surgaMu ya Allah dan aku berlindung daripada nerakaMu.


Pada waktu petang/malam pula..

اللـَّهُمَّ إ ِنـَّكَ عَفـُوٌّ تـُحِبُّ الـْعَفـْوَ فـَاعْفُ عَنـَّا
.(2x)
Artinya: Ya Allah wahai Tuhan kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, suka mengampuni, ampunilah kami wahai Tuhan Yang Maha Pemurah.




 اللـَّهُمَّ إ ِنـَّكَ عَفـُوٌّ تـُحِبُّ الـْعَفـْوَ فـَاعْفُ عَنـَّا يَا كـَرِيْمُ
(1x)   
Artinya: Ya Allah wahai Tuhan kami, sesungguhnya EngkauMaha Pengampun, suka mengampuni,ampunilah kami wahai Tuhan Yang Maha Pemurah.

bila tengok gambar ni,teringat surau kat apartment melaka Ar-Raudatus Sakinah  
apa jadi kat surau tu ye.hurm..


 

Sekian.. = )


No comments:

Post a Comment