Sunday, July 22, 2012

Terawih@Masjid Abidin


Assalamualaikum..

Anda mungkin akan terdengar perbualan seperti ini :

Penyoal : kenapa pakcik tak datang solat terawih?

Pakcik : uhuk..uhuk..pakcik tak sihat la cu,lagipun kat masjid tu diaorang buat lama sangat lutut pakcik tak kuat nak diri lama-lama.

Ataupun dialog ini.

Penyoal : em,makcik pula kenapa tak solat terawih?

Makcik : makcik bukan taknak nak, kalau makcik pergi siapa nak buat kuih raya? Dah banyak orang tempah. Marah orang kalau makcik tak siapkan awal.

Dan mungkin juga.

Penyoal : dik, kau tak datang terawih kat surau ni kenapa?

Adik : alamak, saya banyak kerja sekolah lah bang, dapat pulak cikgu garang. Mati saya kalau tak siapkan cikgu ni punya kerja.

Macam-macam lagi kerenah orang bila di Tanya dan seribu satulah alasan akan di beri. Bila bulan ramadhan ini memang ada masjid atau surau yang memanggil hafiz Al-Quran untuk mengimami solat terawih mereka dan masa yang di ambil mahu sejam lebih untuk meyelesaikan semua 20 rakaat terawih siap dengan 3 rakaat witir. Di Masjidil Haram pula kalau tak silap hampir dua jam mereka habiskan terawih + witir.

Jadi, bagi pakcik,makcik dan adik yang mempunyai masa yang suntuk jika berada di kawasan skudai ini saya jemput untuk datang ke masjid taman saya, Masjid Abidin Taman Sri Skudai kerana sepanjang 3 hari saya berterawih di sini masa yang di ambil untuk selesaikan 23 rakaaat ini(terawih+witir) hanyalah sekitar 45-50 minit sahaja.ha..cepatkan? dan yang paling cepat di skudai setakat ini

Tapi kalau tak mampu juga nak datang solat terawih boleh juga buat sendiri(tapi kuranglah pahalanya), kerana mudah sahaja solat terawih ini. Ianya sama sahaja macam solat taubat/dhuha Cuma kita tukarlah niat solat terawih




Dan kalau kita tak tahu nak baca apa selepas fatihah bacalah surah Al-Kafirun pada rakaat pertama dan surah Al-Ikhlas buatlah sampai 20 rakaat(kalau mampu)  baca surah yang sama pun tetap sah solat kita insya allah.

Jadi,janganlah lepaskan peluang ke emasan ini terawih ini ada pada bulan Ramadhan sahaja, bulan lain tak ada.

puas cari akhirnya jumpa juga = )



Sekian.. = )


No comments:

Post a Comment