Friday, April 19, 2013

gigi bongsu



assalamualaikum..

dua tiga hari ini gigi belah kanan rasa tak sedap, kepala mula rasa pening-pening. kelmarin pergi ke klinik UiTM jumpa doctor untuk dapatkan pemeriksaan takut pula ada benda lain yang jadi. bila doctor periksa rupa-rupanya gigi bongsu saya baru nak tumbuh pada bahagian bawah.

 Allah..setahun lepas baru sahaja cabut gigi bongsu bahagian atas tahun ini pula tumbuh lagi satu. tapi kali ini doctor sarankan saya supaya simpan je gigi yang baru nak tumbuh ini sebab tak ada apa-apa kesan pun Cuma kena tahan sikitlah sakitnya

ha,tak tahu apa gigi bongsu? Gigi bongsu ini ialah gigi geraham kita yangterakhir akan tumbuh Manusia biasanya mempunyai 4 gigi geraham bongsu, 2 di atas dan 2 di bawah,biasanya keluar antara umur 18-25 tahun.
kalau gigi bongsu nak tumbuh selalunya kita akan sakit kepala yang sangat,gigi rasa sangat tak selesa dan sakit sampai tak boleh nak guna bahagian gigi yang sakit pun dan yang paling teruk boleh buat kita demam dan tak boleh nak bergerak dek kerana gigi kita sakit.

Masa gigi bongsu saya yang pertama tumbuh, saya demam dan tak boleh bergerak waktu itu nak kena menghadap ‘test’ UiTM memang tak bole nak baca buku langsung rasa berdenyut je gigi dan kepala. Akhirnya lepas cabut gigi bongsu yang nak tumbuh barulah kurang sakitnya dan balik dari klinik terus terlelap.

Bila fikirkan balik setiap semester saya akan kena sakit, Alhamdulillah kali ini saya kena waktu tidak kritikal jadi tak terganggulah aktiviti harian saya. Moga dengan kesakitan yang saya hadapi buat masa ini jadi tebusan untuk Allah kurangkan sikit kesakitan saya sewaktu menghadapi sakaratul maut,kehidupan selepas mati seperti kubur,mahsyar,titian sirot dan lain-lain.amiin..doakan saya ya kawan-kawan.



Ada orang kata sakit gigi ini antara sakit yang paling sakit untuk di tanggung jadi Antara cara nak kurangkan sakit gigi, ada orang bagitahu saya supaya bubuh garam dalam air dan kumurkan air garam itu dalam mulut terutamanya tempat yang sakit. In Shaa Allah kurang sikit sakit gigi tu.

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment