Friday, March 7, 2014

kamu di selamatkan sebenarnya.



Assalamualaikum..

Salam jumaat semua..

Sudah baca kahfi?



Tahukah anda dalam surah kahfi itu terdapat banyak kisah dan pengajaran yang kita boleh ambil untuk di buat panduan dan iktibar?

Antaranya ialah kisah bagaimana nabi Musa ‘Alaihis Salam telah di arah untuk mencari nabi Khidir ‘Alaihis Salam untuk menuntut ilmu. Terdapat tiga (3) ‘test’ yang di perlu ditempuhi oleh nabi Musa ‘Alaihis Salam sebelum dibenarkan untuk mengikut dan menuntut dengan nabi Khidir ‘Alaihis Salam.

Di sebalik tiga (3) ‘test’ itu ianya adalah tamsilan yang Allah berikan bahawa ada tiga (3) cara yang Allah gunakan untuk selamatkan kita.ye ada tiga!

1-      Allah datangkan keaiban atau kelemahan.

Dalam Al-quran Allah ceritakan selepas nabi Khidir ‘Alaihis Salam mengunakan perahu beliau terus rosakkan perahu tersebut kerana di kawasan tersebut ada seorang penguasa yang suka merampas perahu. Jadi, dengan membocorkan perahu tersebut terselamatlah perahu itu dari di rampas oleh penguasa yang zalim.

2-      Di “cantas” kebaikan yang kita buat.

Seterusnya nabi Khidir ‘Alaihis Salam telah membunuh seorang kanak-kanak yang tak bersalah.tujuan di bunuh kanak-kanak tersebut supaya ibubapa kanak-kanak itu terselamat dari kejahatan yang akan di buat oleh kanak-kanak tersebut bila dia besar nanti.

3-      Doa ibu bapa.

Apabila tiba di suatu Bandar,nabi Khidir ‘Alaihis Salam tidak semena-mena telah membina satu bangunan di atas sebidang tanah dan di beri kepada anak yatim yang berada di situ.ini kerana bapa anak yatim itu adalah seorang yang soleh. Di bawah bangunan tersebut ada banyak harta yang Allah sediakan untuk anak yatim tersebut.

Untuk kisah yang lebih lanjut boleh lihat surah kahfi ayat 65-83.KLIK!





Sekian…=)


No comments:

Post a Comment