Friday, May 16, 2014

markah periksa.

Assalamualaikum.

Selamat hari guru buat cikgu,ustaz,ustazah,sir,miss,madam,puan dan kawan yang berkongsi ilmu dan kebolehan anda..di sebabkan hari ini adalah hari guru.saya nak berkongsi kisah mengenai guru.



Di suatu tempat dalam sebuah sekolah,seorang guru sedang memulangkan kertas soalan peperiksaan. Satu-persatu nama di panggil,dengan lantang si guru itu juga menyebut markah yang di peroleh si empunya nama.ada yang malu,ada yang bangga berbagai-bagai perasaan wujud dalam suatu masa.

Selesai proses pemulangan kertas soalan,guru tadi pun duduk di meja guru setelah meminta murid-muridnya menyemak semula kertas mereka masing-masing. “murid-murid sila semak kertas soalan masing-masing ye,kalau ada yang salah nak betulkan sila ke depan,rujuk pada saya”pinta guru itu.

Setelah beberapa lama tampil seorang murid bertanya”cikgu,saya wakil kelas nak tanya beberapa soalan”,”silakan”balas guru pendek.
“saya boleh terima cikgu bagi markah yang tinggi kepada kamal sebab dia seorang yang rajin,tetapi yang peliknya kanapa cikgu bagi atan lulus padahal kertas dia kosong!isi pun sikit-sikit sahaja.yang tersangat pelik aswad tu cikgu gagalkan.padahal antara kami dialah yang paling genius.”

Tersenyum guru tersebut selepas di ajukan dari muridnya itu,”baiklah,biar cikgu terangkan satu-persatu”
1.    Atan cikgu bagi dia lulus sebab dia rajin dalam kelas,selalu siapkan kerja yang cikgu beri.ada semangat nak belajar.
2.    Aswad memang cikgu akui dia hebat tetapi dia berlagak,selalu sakitkan kawan yang nak belajar.
3.    Kamu yang lain pula macam biasalah.siapa yang rajin berusaha akan dapat dan siapa yang malas pula tak dapat lah jawab.



LEBIH BAIK DARI SEMALAM.

Ceita di atas Cuma gambaran di mashar nanti sahaja(malah suasana sebenar lebih dashat!)
Di sana nanti kita semua di hurunggi bermacam-macam perasaan sehingga tak sempat nak fikir perihal orang lain. Dalam satu hadith (mafhumnya)Saidatina Aishah diberitahu bahawa ketika kiamat nanti manusia kesemuanya dalam keadaan tidak berpakaian,Saidatina Aishah pun bertanya kepada Baginda Sollahhu ‘Alaihi Wassalam “Ya Rasulullah,tidak kah mereka malu dengan keadaan mereka(tak berpakaian) itu? Jawab Baginda”keadaan ketika telah membuatkan mereka lupa akan keadaan mereka”.



Di “sana” nanti kita akan dipanggil seorang demi seorang selepas itu semua amalan kita akan dipertontonkan kepada khalayak.tiada lagi rahsia.semuanya akan dipertonton tanpa ada yang tertinggal.kala itu mulut kita telah di “kunci” hanya anggota-anggota lain sahaja yang dibenarkan menjawab.

Maha Adil Allah,Dia akan ,membalas setiap perbuatan hambaNya mengikut apa yang telah mereka lakukan.jika amalan baik yang banyak maka Jannahlah tempat abadi untuk mereka.jika kurang amalannya bersiaplah untuk singgah ke neraka(nauzubillah)

Begitu juga Allah boleh membuat apa sahaja mengikut kehendakNYA.dia boleh memasukkan pendosa ke syurga juga yang baik dan alim ke neraka.tiada siapa boleh menghalang.di ujinya kita supaya kita sentiasa beringat dan kembali padanya.


p/s: orang selalu kata dunia sudah hampir kiamat.dunia memang akan kiamat itu adalah pasti tetapi keadaan kita di sana bagaimana?sudah pasti?






Muhasabah…


Sekian..= )



No comments:

Post a Comment