Thursday, March 15, 2012

wasiat oh wasiat.

assalamualaikum..

alhamdulillah..saya akan sambung kembali cerita yang tergantung dari entri yang lepas.


tiba-tiba datang seorang pegembara tua yang kebetulan lalu dikawasan tanah lapang itu untuk mengetahui mengapa ramai itu berkumpul di situ.

pengembara tua : kenapa kumpul ramai-ramai ni nak?

fulan : ada seorang kaya di tempat kami telah meninggal dunia baru-baru ini. dia telah meninggalkan wasiat kepada tiga orang anaknya iaitu
anak sulong di wasiatkan dengan mendapat 1/2 dari 19 ekor unta,anak kedua mendapat bahagian 1/4 dan anak bongsu dapat bahagian sebanyak 1/5.

mendengar jawapan dari fulan itu orang tua terus ketawa, fulan itu pelik dan bertanya kepada pengembara tua itu sebab dia ketawa bila mendengar jawapan yang di berikan



pengembara tua : senang je nak selesaikan masalah anak orang kaya ni. Pak cik bole tolong kamu selesaikan masalah ini.

Lalu datang tiga beradik ini kepada pengembara tua ini dalam keadaan pelik kerana mereka sendiri masih buntu hendak meyelsaikan wasiat terakhir bapa mereka

Tiga beradik : betul ke pak cik boleh selesaikan masalah kami ni?

Pengembara tua : betul la, senang je nak selesaikan masalah kamu ni. Jadi boleh tak kamu izinkan pak cik selsaikan masalah kamu ni?

Tiga beradik ini berpandang sesame sendiri sebelum membuat keputusan, kerana perwatakan pak cik yang tidak terurus mengurangkan keyakinan mereka. Selepas berbincang mereka pun bersetuju untuk membiarkan pengembara tua itu meyelsaikan wasiat bapa mereka.

Pengembara tua : baiklah,pak cik ada seekor unta bersama pakcik dan pak cik akan bagi pinjam unta ini kepada kumpulan unta kamu.

Maka dari 19 ekor untuk telah menjadi 20 ekor dan sesi kira-mengira pun bermula.


Bermula dengan abang long, dia mendapat bahgian sebanyak 1/2 . jadi 1/2 dari 20 ekor ialah 10 ekor. Selesai masalah abang long dan abang long pun mengambil 10 ekor yang di beri oleh pengembara tua itu dan berlalu pergi dengan gemmbira kerana dia dapat bahagiannya tanpa perlu menyembelih unta tersebut.

Seterusnya ialah abang ngah, dian mendapat bahagian sebanyak 1/4, 20 ekor unta jika di bahagikan dengan empat maka jawapannya ialah 5. Maka abang ngah juga dapat bahagian untanya tanpa perlu menyembelih unta tersebut.

Akhir sekali,giliran busu pula yang mendapat bahagian sebanyak 1/5 dan 1/5 dari 20 ekor unta ialah 4 ekor unta, busu juga mendapat bahagian nya tanpa perlu menyembelih unta. Jadi selesailah sesi pembahagian unta tersebut. Jadi mari kita kira sama-sama berapakah unta yang telah di bahagikan oleh pengembara tua itu.

Abang long 1/2 x 20 = 10

Abang ngah 1/4 x 20 = 5

Busu 1/5 x 20 =4

Jumlah keseluruhan =19

Maka bila di jumlah semua kita dapati terlebih satu ekor unta milik pengembara tua itu dan pengembara tua itu pun mengambil semula unta yang telah di beri pinjam kepada tiga beradik itu dan terus memulakan perjalannya.


Kesimpulan

Begitulah juga dalam kehidupan seharian kita, kita semua di beri ujian oleh Allah dengan berbagai-bagai dugaan dan masalah. Setiap orang mempunyai masalah yang berbeza-beza dan tidak sama. Si A mungkin mempunyai masalah kewangan, Si B pula mempunyai malash pelajaran manakala Si C pula mempunyai masalah keluarga.

Bagaimana kita nak selesaikan masalah-masalah kita yang menyerabutkan kepala kita ni? Caranya cukup mudah kita masukkan AGAMA dalam kehidupan harian kita insya Allah bila kita memasukkan AGAMA ini dalam kehidupan kita, maka secara otomatik masalah kita akan Alaah selesaikan sebagaimana pengembara tua itu selesaikan masalah tiga-beradik itu.

Hari ini kenapa kita sentiasa ketinggalan kerana kita telah tinggalkan segala yang di perintahkan oleh Allah dan kita dengan rasa bangga telah melakukan apa yang telah Allah larang.

Jadi, belum terlambat lagi kita nak cuba ambil dan masukkan AGAMA dalam kehidupan seharian kita. Kita boleh bermula sedikit demi sedikit seperti mula jaga solat kita supaya jangan ada yang tertinggal,selitkan doa-doa harian dalam setiap perbuatan yang kita lakukan seperti makan,minum,tidur dan sebagainya. Dan akhir sekali kita mohon dan harap kepada Allah supaya Dia memberikan kita kekuatan untuk berubah.

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment