Thursday, March 22, 2012

teguran

Assalamualaikum..

Setiap manusia di dunia ini ada kelebihan dan tak kurang jugabahawa di sebalik kelebihan itu terdapat juga kelemahan-kelamahan yang sudah semestinya kita kadang-kadang segan dan malu untuk orang tahu. Saya sendiri juga sama seperti itu,saya juga ada beberapa kelemahan yang ada pada diri saya yang kadang-kadang saya tak mahu orang tahu dan kalau boleh biarlah diri saya sahaja yang tahu.

Tapi, pernahkah kita terfikir, sampai bila kita nak biarkan semua ini terus macam ini? Sebagai contoh kita tahu kita ada kelemahan tapi kita biarkan sahaja kelemahan itu terus berada dalam diri kita bak kata orang “biarlah takdir yang tentukan segalanya”. Adakah anda suka diri anda seperti itu? Dan Sampai bila kita sanggup menunggu takdir itu datang dan mengubah kehidupan kita. Hurm..

Bagi saya, saya sangat-sangat perlukan orang lain untuk bantu saya perbaiki diri saya kerana saya sedar kalau saya terus biarkan diri saya dengan cara saya sudah tentu saya akan terus berada di takuk yang sama malah terus hanyut dengan dunia saya sendiri Jadi, saya hanya mengharapkan orang-orang sekeliling saya yang kenal dan rapat dengan saya untuk perbaiki dan menegur dir saya apa-apa yang kurang dan tak sesuai dengan diri saya.

Memang tidak di nafikan sebagai seorang lelaki ke egoan akan terasa tercabar bila diri di tegur. Tapi, cuba kita bayangkan sebab apa kita ditegur? Bukan kah orang yang menegur kita itu sayangkan kita dan tak terfikir ke yang buat apalah orang-orang tersebut terhegeh-hegeh nak bahagikan masa dia untuk kita semata-mata untuk menegur diri kita. Adakah sebab dia cemburu atau iri hati dengan kita? Kalau anda berasa jawapannya adalah ‘ya’, saya boleh katakan orang seperti ini tidak pandai menghargai dan terlalu pentingkan diri tanpa memikirkan sedikit kehadapan.

Oleh itu, teguran dan ingatan untuk diri sendiri biarlahlah telinga itu mendidih,biarlah hati itu terguris, dan biarlah perasaan itu terganggu yang penting ambillah apa yang di nasihati,terimahlah kekhilafan diri dan berlapang dadalah.semua ini adalah salah satu proses untuk kita matang dan sumber kekuatan untuk menghadapi hari yang mendatang yang tiada siapa yang tahu melainkan Allah Rabbul Jalil.



Sekian..= )

1 comment: