Monday, March 19, 2012

sakit

Assalamualaikum..

Sekarang ini agaknya memang musim orang sakit dan bermasalah agaknya kerana saya sendiri sedang menghidap penyakit batuk kering yang saya rasa sudah hampir seminggu lebih sakitnya.Saya pergi ke klinik untuk mengambil ubat dan doctor telah menasihatkan saya untuk berpantang antaranya ialah

1. 1-Kurangkan minuman berais

2. 2-Kurangkan minuman-minuman manis

3. 3-Kurangkan makanan berminyak

Mendengar nasihat doktor ini membuat agak keberatan kerana ketiga-tiga pantang ini adalah benda yang saya suka dan amat janggal kalau saya tak makan dan minum benda-benda manis,berminyak dan berais. Dalam banyak-banyak pantang ini saya,yang menimbulkan kemushkilan buat saya ialah saya perlu kurangkan makanan berminyak,dan doktor terangkan kepada saya bahawa makanan berminyak ini sebenarnya akan membuatkan cecair dalam tekak kita bertambah likat dan susah untuk kita bercakap sebab akan ada kahak nanti(ye kot,tak pasti).

Saya dapat tiga ubat,


Yang kotak oren saya kene minum tiga kali sehari untuk kurangkan batuk. Botol merah pula saya kena kumur-kumur untuk apa saya kurang pasti tapi kita kene kumur macam kita kumur lesterine. Ubat yang dalam plastic pula saya kena hisap untuk kurangkan sakit tekak dan inilah ubat yang saya tak suka sebab tak sedap.

Saya rasa saya masih belum terlambat untuk menguncapkan takziah kepada keluarga seorang majlis perwakilan pelajar kami yang telah meninggalkan kami buat selama-lamanya. Beliau ialah saudara nuramin bin mohamad nor meninggal dunia pada 15/3/2012 pada pukul 11 lebih di hospital besar Melaka akibat paru-paru berair dan di jangkiti kuman.

Pemergian beliau sangat-sangat mengejutkan orang dan saya juga tidak terkecuali bilamana sehari sebelum hari kematian beliau, saya telah membuat bacaan yaasin untuk beliau di surau bersama rakan-rakan pelajar yang lain.tetapi ALLAH Maha Kuasa yang boleh menghidupkan dan mematikan sesiapa telah mengambil beliau dan saya membuat bacaan yaasin dan tahlil untuk beliau pada keesokan hari.

Alhamdulillah saya sempat turut serta dalam menyolatkan jenazah di kolej kediaman tun mamat sebelum jenazah di bawa pulang ke kampong halaman di kedah dan ramai orang yang hadir sama untuk sama-sama menyolatkan jenazah di samping memberi penghormatan terakhir buat beliau yang telah banyak berjasa kepada kami.

p/s : Entah macam mana pulalah keadaan saya nanti apabila meninggal dunia ya.hurm..

Sekian..= )

No comments:

Post a Comment