Saturday, May 19, 2012

siakap senohong gelama ikan duri



Assalamualaikum..



Saya jenis orang yang tidak kesah dan ambil mudah dalam sesuatu perkara yang terjadi di sekeliling sehingga kawan-kawan memanggil saya heartless. Tapi dalam heartless saya ini juga saya ada juga perkara yang orang kata menjadi pantang nenek moyanglah. Biasa kalau orang-orang yang kita jumpa mereka tak kesah pon apa yang kita buat tapi janganlah kita langgar pantang nenek moyang macam dalam cerita kasim selamat mak mertua ada cakap “pantang nenek aku anak aku kawin dengan ahli muzik”(kalau silap betulkan ya)

sekali terjumpa skrip mak dara dalam ibu mertuaku

Pantang nenek moyang inilah perlu diambil perhatian,em bukan maksudnya kita perlu agungkan pantang ini bagi yang tak masuk akal perlulah kita tolak tepi atau tolak ansur akan tetapi bagi perkara yang membawa kebaikan bersama saya rasa perlu kita hormati dan raikan.


Untuk saya pula, saya tak kesah orang nak buat apa kepada saya tapi yang penting janganlah orang itu tipu saya ,bohong dan mana-mana perkataan yang membawa makna seerti dengannya dan yang membuat saya lagi melenting apabila perkara ini berlaku secara terang-terangan.

Kalau yang menipu saya itu adalah penjual tiket bas maka saya tidak akan membeli lagi tiket dari syarikat tersebut. Mungkin cara saya ini sangat ekstrem tapi memang salah satu cara yang menunjukkan saya tidak suka akan apa yang dia lakukan kepada saya, itulah kali terakhir saya berurusan jual beli dengan beliau.

sedih je muka

Mungkin saya percaya dengan pepatah melayu yang berbunyi “siakap senohong gelama ikan duri,bercakap bohong lama-lama jadi pencuri” untuk mengelakkan orang itu terbiasa berbuat bohong baik saya elakkan dari berurusan orang tersebut supaya dia tidak bertukar menjadi pencuri pula.

Dalam satu riwayat hadith juga ada menyebut “tanda-tanda munafik itu ada tiga(3) : bila bercakap dia berbohong, bila berjanji dia mungkiri dan bila diberi amanah dia khianati” 



Oleh itu, saya juga berharap sangat yang saya dapat hindari diri saya dari perkara-perkara di atas supaya saya dapat menjaga hati saya dan juga orang lain. Kerana saya tak nak orang lain rasa macam mana saya rasa. Saya tidaklah sempurna malah saya juga banyak kekurang diri yang perlu diperbaiki dari hari ke hari, malah saya tujukan entri ini khas untuk diri saya kerana sayalah yang perlu buat apa yang saya tulis/cakap.insya-Allah..

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment