Sunday, February 2, 2014

cobaan



Assalamualaikum..

Pagi tadi saya dapat panggilan dari rakan sekampus yang sama-sama belajar agama dengan saya dan kebetulan beliau juga ingin pergi ke benua india.

“macam mana dengan kau urusan nak ke sana?”saya bertanya “aduh,tak tahulah esok baru boleh buat urusan visa” “ooo.sabarlah.memang lambat sikit nak uruskan visa ni” “tulah,aku da lama juga ni menunggu” “takpe,biasalah tu Allah datangkan Ujian nak tengok hati kau bulat ke tak”.setelah itu saya bagi sedikit cadangan dan dan juga kata-kata semangat sebelum mengakhir perbualan kami.




Hampir setiap orang yang mempunyai tujuan yang sama pasti akan mengalami masalah yang hampir serupa(visa,passport,tiket dan sebagainya).malah saya juga dapat merasa ujian yang Allah sengaja datangkan untuk tilik hati dan kesungguhan kita.

Dalam kes saya,saya tertinggal passport di rumah!bayangkan, benda yang sangat-sangat penting di bawa  bila mahu ke luar Negara saya boleh terlupa untuk bawa. Di tambahkan pula waktu saya mahu pergi “mood” raya masih belum hilang

Macam-macam ujian yang Allah datangkan dan yang paling berat sekali ialah ujian perasaan dan hati.sampai satu tahap saya sudah putus harap dan pasrah sahaja apa yang berlaku.Alhamdulillah,dalam itu Allah hantar insan-insan yang mengingatkan dan menaikkan semula semangat

“kau tahanlah sikit aku kena tunggu urusan visa lagi lama sampai dua minggu,in shaa Allah.banyakkan doa!”

“nak buat macam mana lagi,sabar jela. Sabar”

Dan yang paling terkesan di hati saya ialah ada satu orang hamba Allah ini telah nasihatkan saya.

“tuan, daripada tuan duduk tercongngok kat sini saya syorkan tuan ambil wuduk tuan buat Amal, solat dhuha ke(waktu sesuai buat dhuha),ngaji ke,zikir.banyakkan tawajuh pada Allah.” 

”..serahkan semuanya pada Allah!putuskan harap pada makhluk.macam mana siti hajar bila dia tawakal dan putuskan hubungan dengan makhluk dan harap hanya pada Allah,Allah telah keluarkan air dari hentakan kaki nabi ismail a.s,kuat manalah bayi nak hentak sampai boleh keluarkan air.tapi nak tunjuk kat sini yang Allah boleh buat segalanya.”



Dalam safar inilah saya banyak belajar selesaikan masalah kita dengan perantaraan amal.sebenarnya,dalam apa jua keadaan dan masalah yang kita hadapi tak kesahlah dari segi urusan dunia atau agama.Allah uji kita bukan dia nak susahkan kita.Cuma dia nak tengok sejauh mana yakin dan pengharapan kita.pada makhluk yang tak boleh bagi menafaat dan mudarat ke atau terus kepada Allah Dzat yang berkuasa ke atas segalanya.Dia yang datangkan masalah dia juga yang berkuasa untuk hilangkan masalah”.




Wahai sekalian orang-orang yang beriman! Mintalah pertolongan (untuk menghadapi susah payah dalam menyempurnakan sesuatu perintah Tuhan) dengan bersabar dan dengan (mengerjakan) sembahyang; kerana sesungguhnya Allah menyertai (menolong) orang-orang yang sabar  (Al-Baqarah 2:154)




“ya Allah,janganlah kau uji aku dengan ujian yang tak mampu aku hadapi”


p/s : pendekar bujang lapuk kata 

ini semua cobannn
 

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment