Tuesday, February 7, 2012

hanya kerana jasad

assalamualaikum..

pada zaman dahulu telah menjadi kebiasaan orang-orang bangsa arab di kawasan bandar untuk menghantar bayi mereka ke pendalaman/kawasan kampung ini di sebabkan beberapa faktor yang mereka rasa dapat memberi menafaat kepada bayi mereka diantaranya ialah

  1. melatih bayi mereka untuk hidup dalam suasana yang mencabar
  2. mengajar anak mereka untuk berdikari
  3. supaya bayi mereka dapat di asuh dengan suasana kampung yang aman dan damai
malah banyak lagi faktor-faktor yang membuatkan orang-orang arab bandar pada zaman dahulu sanggup menghantar anak-anak mereka ke kawasan kampung. oleh itu, pada suatu hari telah pergi sekumpulan kabilah-kabilah dari kaum badwi(kampung) ke mekah untuk mengambil bayi-bayi di mekah untuk di asuh. Setelah kesemua bayi-bayi penduduk mekah telah di ambil maka muncul seorang perempuan yang kelihatan kusut masai dengan hanya menunggang se ekor tungangan yang lemah dan sangat kurus ditemani suaminya, tetapi sunnguh malang kesemua bayi-bayi telah di ambil oleh wanita-wanita pengasuh yang terlebih dahulu sampai sebelum dirinya.

Sedihnya hati apabila kesemua bayi telah di ambil oleh wanita-wanita pengasuh yang terlebih dahulu sampai, setelah puas berpusing akhirnya pasangan suami isteri ini menjumpai seorang wanita yang sedang mengendong anaknya menunggu bayinya untuk di ambil untuk di asuh di kawasan kampung. susuk wanita ini tidak seperti wanita-wanita mekah yang lain yang nampak agak mewah dan berada. hasrat hati pasangan ini ingin mencari golongan berada yang mampu memberi mereka upah yang banyak untuk meyara kehidupan mereka yang serba kekurangan, setelah berbincang dengan suaminya sang isteri lantas pergi untuk menawarkan diri kepada wanita tersebut mengambil bayi yang dikendong wanita tersebut untuk di jadikan anak susuan dan asuhannya.

Alangkah terkejutnya wanita ini apabila sesuatu yang pelik telah dirasai terhadap dirinya sebaik sahaja bayi yang dikendong oleh wanita tersebut beralih ke tangannya bukan sahaja badannya terasa lebih segar malah bertambah sihat dan bertenaga. selain itu susu di dadanya juga terasa bertambah. itulah dia ibu susuan nabi kita junjungan besar muhammad sollahhu alaihiwassalam. halimatus sa'diah. Diktakan dalam satu riwayat ketika halimatus sa'diah balik daripada kota mekah menuju ke kampung halaman tunggangannya juga bertambah cergas sehinggakan wanita-wanita lain terkejut melihat tunggangan halimatus sa'diah dapat mengejar mereka setelah jauh meninggalkannya.


Sepanjang nabi muhammad sollahhu alaihiwassalam. berada dalam jagaan dan asuhan halimatus sa'diah, beliau mendapat begitu banyak nikmat dan rezki yang melimpah ruah bukan sahaja terhadap dirinya malah untuk seluruh keluarga malah ternakan dan tanamannya juga sangat-sangat menjadi jika hendak di bandingkan dengan rakan-rakannya yang lain.

itulah dia,sebuah kisah bagaimana Allah nak tunjukkan pada kita bahawa betapa Allah sangat-sangat suka dan menjaga mereka-mereka yang menjaga dan memelihara kekasihnya nabi muhammad sollahhu alaihiwassalam. Halimatus sa'diah ketika itu hanya mengambil jasad nabi sahaja Allah telah beri banyak nikmat dan rezki kepada halimatus sa'diah banyak nikmat dan rezki, cuba pula kita banyang kalau kita ambil dan jadikan sunnah kehidupan nabi daripada nabi bangun tidur sampailah baginda tidur semula begitu banyak sunnah yang boleh kita contohi dan teladani sebgai cara hidup,betapa banyaknya limpah kurnia dan rahmat yang Allah akan beri pada kita. Adakah semua ini mustahil? Allah boleh beri lebih banyak dari apa yang kita sangka.

Jadi,marilah kita sama-sama kembali untuk amalkan sunnah-sunnah nabi muhammad sollahhu alaihiwassalam. yang telah lama kita abaikan,yang telah lama kita lupakan, yang telah lama kita ambil endah tak endah.

di bawah ini saya selitkan doa yang boleh kita amalkan bersama

'Ya Allah rezkikan kami untuk mengikut sunnah nabi muhammad sollahhu alaihiwassalam. daripada awal dan akhir, daripada zahir dan batin, daripada percakapan dan perbuatan, daripada ibadat dan amal-amal soleh"

amin,ya rabbal alamin...

p/s: doa versi arab akan diletak kemudian.terima kasih

nabi muhammad sollahhu alaihiwassalam.

No comments:

Post a Comment