Thursday, February 16, 2012

bongkok sikit

Assalamualaikum..

Semalam saya di tegur oleh abah,suatu perkara yang mungkin di pandang remeh dan ringan tapi ianya cukup untuk mengajar saya. Cerita bermula apabila saya selesai solat isya berjamaah di masjid saya cepat-cepat bangun dan terus keluar setelah membaca doa infradi. Setelah balik dari masjid abah berkata kepada saya yang perbuatan saya keluar itu ada sesuatu yang tidak kena.

Saya pada mulanya agak pelik “salah ke saya keluar awal?” rupanya bukan saya keluar awal yang di pandang tapi cara saya keluar dari saf menuju ke pintu yang manarik perhatian abah. Pada ketika saya hendak keluar saya hanya bangun dan lantas terus menonong keluar tanpa melihat orang sekeliling.

Abah menegur saya yang walaupun hendak keluar sekalipun kita perlu hormat orang lain, bagaimana caranya? Jawapannya mudah, cukup mudah malah semua orang pun mampu untuk lakukannya. Kita hanya perlu bongkokkan badan sedikit hulurkan tangan kedepan dan berjalan dengan perlahan-lahan tanpa menganggu orang lain.

Mudah bukan? Itulah sedikit teguran dari abah yang menyedarkan saya walaupun perkara itu kecil tapi ia mungkin memberi makna yang sangat besar kepada orang sekeliling kita. Apalah sangat kita buat macam itu, ini juga adalah salah satu cara untuk kita tunjukkan kepada orang lain yang kita hormatkan mereka.

Satu lagi, ketika kita hendak lalu dihadapan orang tua kita juga kita sepatutnya perlu buat benda yang sama bongkokkan badan sedikit hulurkan tangan kedepan dan berjalan dengan perlahan-lahan dengan orang lain pun kita perlu hormat inikan pula ibu bapa kita lagi-lagilah perlu untuk kita buat.

Saya pernah dengar orang memberi nasihat kepada saya, “kalau kita nak orang hormat kita,kita perlu hormat orang lain terlebih dahulu barulah orang akan hormat kita” .

Sekian..= )


No comments:

Post a Comment