Wednesday, March 14, 2012

wasiat.

Assalamualaikum..

Di suatu negara pada zaman dahulu ada seorang kaya yang mempunyai 3 orang anak. Orang kaya ini sangat tua dan uzur, di saat-saat akhir kehidupan orang kaya ini telah memanggil ketiga-tiga anaknya masuk ke dalam biliknya.

Orang kaya : anak-anak ku bapak rasa umur bapak sudah tak panjang, jadi sebelum bapak ‘pergi’ bawak nak wasiatkan harta yang bapak ada kepada anak-anak bapak.

Anak-anak : baik bapak.

Orang kaya : bapak ada 19 ekor unta, jadi bapak nak bahagikan 1/2 kepada abang long, 1/4 kepada abang ngah dan 1/5 kepada adik yang bongsu. Bapak nak kamu bahagikan dengan sama rata dan adil dan kamu semua tidak di benarkan menyembelih unta tersebut sehinggalah kamu dapat membahagi-bahagikan kesemua unta tersebut.



Selang beberapa hari, orang kaya tersebut telah meninggal dunia setelah siap di mandikan,di kafan, di sembahyang dan dan di kebumikan maka anak-anak orang kaya ini telah berkumpul di satu kawasan yang lapang bagi meyelsaikan wasiat terkahir bapa mereka. Orang ramai juga turut serta bersama mereka untuk melihat tiga beradik itu membahagi-bahagikan harta peninggalan bapa mereka kerana hanya orang kaya tersebut sahaja yang mempunyai unta ketika itu.



Pembahagian unta pun bermula dengan membahagikan unta sebanyak 19 ekor kepada abang long.

Abang long : abang di wasiatkan dengan mendapat 1/2 dari 19 ekor unta,abang ngah dapat bahagian 1/4 dan busu dapat bahagian sebanyak 1/5.

Abang ngah dan busu : betul

Jadi sesi kira-kira bermula kerana mereka mahu membahagikan unta –unta tersebut secepat mungkin tetapi bila mereka mahu membahagikan unta tersebut lain pula yang jadinya kerana 19 bahagi 2 jawapannya ialah 9.5, terlebih 0.5 dan mereka teringat kata bapa mereka

“bahagikan dengan sama rata dan adil dan kamu semua tidak di benarkan menyembelih unta tersebut sehinggalah kamu dapat membahagi-bahagikan kesemua unta tersebut”

Maka mereka pun beralih kepada pembahagian anak kedua pula.Anak yang kedua mendapat bahagian sebanyak 1/4,maka mereka pun membahagikan 19 ekor unta kepada 1/4 dan hasilnya ialah 4.75, mereka masih lagi tak dapat membahagikan unta tersebut kepada anak yang kedua. Oleh kerana tidak mahu membuang masa berfikir mereka terus ber alih kepada pembahagian unta kepada anak yang bongsu.

Anak yang bongsu pula mendapat bahagian sebanyak 1/5, dan perkara yang sama juga telah berlaku mereka tidak dapat membahagikan unta-unta peninggalan bapa mereka kerana 1/5 dari 19 unta ialah 3.8. mereka adik beradik buntu mencari peyelsaian untuk membahagikan unta-unta tersebut secara hidup tanpa perlu di sembelih seperti mana wasiat yang telah di tinggalkan oleh bapa mereka. Orang ramai yang berada di sekitar tanah lapang tempat tiga beradik itu membahagikan harta peninggalan bapa mereka mula kecoh kerana unta tersebut masih lagi tidak mampu di bahagi-bahagikan mengikut wasiat yang ditinggalkan oleh orang kaya.

Hurm..jadi, macam mana ya nak meyelsaikan masalah mereka ini? Boleh ke mereka mebahagi-bahagikan unta tersebut? Kita sambung kisah ini dalam entri yang akan datang insya-Allah kalau panjang umur. Bagi mereka yang nak cuba meneka boleh juga. Situasinya ialah

1.ada 19 ekor unta

2. unta tersebut perlu di bahagikan sama-rata tanpa perlu di sembelih(di bahagi hidup-hidup)

3. bahagian bagi setiap anak-anak

· Abang long = 1/2

· Abang ngah = 1/4

· Busu = 1/5 .

4. hanya orang kaya tersebut sahaja yang ada unta.



Sekian..= )


1 comment:

  1. izinkan saya meneka solusinya...

    solusi 1: saya akan pinjamkan seekor unta milik saya kepada 3 beradik ini...

    maka jumlah unta mereka adalah sebanyak 20 ekor...

    solusi 2:

    bahagian long: 1/2 x 20 = 10 ekor
    bahagian ngah: 1/4 x 20 = 5 ekor
    bahagian busu: 1/5 x 20 = 4 ekor

    jumlah bahagian yang mereka semua dapat adalah 19 ekor unta...

    setelah masalah ini selesai, saya akan meminta semula unta milik saya yg telah saya pinjamkan kepada mreka...

    WaAllahua'lam... :-j

    ReplyDelete