Tuesday, February 5, 2013

besarkan 'bekas'mu



Assalamualaikum..

Di satu kampong ada seorang pak tua yang mempunyai banyak pengalaman malah barang siapa yang meminta nasihat akan di beri nasihat yang baik untuk mereka. Pada suatu hari datang seorang anak muda yang mengadu bahawa dia mempunyai banyak masalah.

Lalu pak tua ini berkata kepada anak muda itu, “anak pergi ke dapur dan ambilkan pakcik segenggam kopi dan segelas cawan berisi air”.



 Tanpa banyak soal anak muda ini terus mengambil apa yang di suruh oleh pak tua, “sekarang masukkan segenggam kopi yang ada pada tangan kamu itu kedalam gelas yang berisi air ini” pemuda itu mengikut arahan yang diberikan “kemudian kamu kacau hingga sebati dan minum air kopi itu” setelah dirasa kopi yang dimasukkan kedalam gelas sudah larut anak muda ini terus minum air kopi tersebut “ belum sempat menghabiskan tegukkan pertama dia telah memuntahkan air kopi itu.”pak tua, pahit sungguh kopi ini mana boleh hendak di buat minum kalau macam ini!”

Pak tua tergelak besar melihat gelagat anak muda itu. “nah, sekarang mari kita pergi ke perigi yang berada di luar rumah pula.



 Mereka berdua pun pergi ke perigi yang dibuat oleh orang kampong untuk kegunaan orang ramai setelah sampai paktua bersuara “nak, sekarang kamu masukkan segenggam kopi kedalam timba air perigi ini,kamu kacau dan terus minum” arahan yang sama dikeluarkan.



Anak muda itu memasukkan segenggam kopi kedalam timba air dibancuh hingga sebati diminum seteguk air yang dibancuh itu.”sekarang apa yang kamu rasa?”Tanya pak tua. “tak terasa pun pahitnya kopi ini rasa biasa sahaja”jawab anak muda tersebut.


Paktua tersenyum”sebenarnya masalah yang dihadapi oleh kita ini tak ubah macam segenggam kopi yang kamu pegang tadi ianya sama sahaja Cuma yang membezakannya ialah besarmana ruang/bekas yang menerimanya. Semakin besar bekas yang menerima maka ‘kepahitan’ masalah akan berkurangan.

p/s : setiap ketidak kesempurnaan kita pasti Allah akan datangkan kelebihan.

Pp/s : orang yang bahagia mungkin tak senyum tak ketawa tetapi orang yang tersenyum in shaa Allah akan bahagia

Sekian.. = )


2 comments: