Monday, February 17, 2014

ilmu beharga


Assalamualaikum..


Abah sangat-sangat pentingkan ilmu,apa sahaja yang anak-anak dia minta yang berkaitan dengan ilmu pasti dia akan ‘sponsor’.kalau ilmu yang kami nak dapatkan itu agak mahal abah akan sedaya upaya usahakan apa yang anaknya minta/inginkan dapat diperoleh.


 Tapi antara yang ilmu yang abah sangat-sangat titik beratkan antara kami adik beradik ialah ilmu berkaitan al-quran. Kami adik beradik akan dipastikan untuk khatam Al-Quran seawal mungkin dan jika saya tak silap,saya telah khatam Al-Quran dalam lingkugan umur 8-9 tahun. Malah,setiap kali bulan Ramadhan abah akan ingatkan kami untuk khatamkan Al-Quran sekurang-kurangnya sekali di bulan yang penuh berkah itu.



Abah pula memang seorang yang selalu berdamping dengan Al-Quran saya saya tak pernah tengok orang yang lebih kerap berdamping dengan Al-Quran sekerap abah. Dalam sehari abah akan habiskan 3juz sekurang-kurangnya.jadi, boleh bayangkanlah dalam sebulan itu berapa banyak abah telah khatamkan Al-Quran.

Dua tiga hari lepas ketika saya baca ta’lim di rumah,saya terbaca satu perkara yang memberansangkan dan sangat bangga dengan apa yang  telah tarbiah dan didik kami adik beradik. Petikan itu adalah seperti berikut:

“dalam syarah-Ihya-Ulumuddin terdapat senarai orang yang akan di beri perlindungan di bawah naungan Arash Allah pada hari pengadilan yang mengerunkan antara mereka adalah orang mengajar Al-Quran kepada kanak-kanak Islam dan juga mereka yang belajar Al-Quran semasa usia muda dan terus mengambil berat untuk membaca Al-Quran apabila sudah dewasa”



Alhamdulillah..saya rasa memang sangat beruntung kerana Allah telah beri saya satu  ilmu dan juga nikmat yang sangat berharga yang tak boleh di tukar ganti.ni semua hasil dari keprihatinan Abah yang tak pernah jemu untuk ingat kami adik-beradik. Al-Fatihah untuk Abah..


ha,awak da baca quran belum?


Sekian..= )



1 comment:

  1. bagus sangat abah awak... untung abah awak ada anak macam awak. eh salah!! untung awak ada abah macam tu. kuang3

    ReplyDelete