Wednesday, September 26, 2012

awak makan apa dik?



Assalamualaikum..




Pagi tadi saya berkesempatan untuk menderma darah di Hospital Sulatanah Aminah (curi-curi pergi,nasib baik tak kantoi). Setelah siap isi borang dan ujian darah saya menunggu panggilan dari doktor untuk saringan yang seterusnya. Dalam banyak soalan yang di Tanya ialah berat badan penderma jadi tanpa banyak soal saya teruslah timbang berat badan..tup..tup..berat badan saya sudah naik 4kg(aiyoo!). Dr. cakap biasalah Raya ramai orang buat rumah terbuka.

Lepas saringan dari Dr. saya tunggu giliran untuk menderma darah pula, masa akak nurse siapkan peralatan untuk saya derma darah dia tengoklah saya punya Hemoglobin(Hb) spontan akak itu cakap “awak makan apa dik,tinggi awak punya Hb ni?” “tinggi ke?em..makan nasi je la” tak tahu nak jawab apa saya terus tanya “bahaya ke kalau tinggi”(Hb saya 16gm) “eh,baguslah tinggi”jawab akak nurse.



Saya memang tak paham, penting sangat ke Hb ini masa nak derma darah?bila saya ‘search’ di internet baru tahu kalau Hb kita kurang memang tak boleh nak derma darah dan minimum Hb kita kalau nak derma darah ialah 12.5gm. jadi, siapa yang kurang Hb ini memang tak dapatlah nak menderma kena cuba lagi lain kali.

Selain itu, kurang Hb ini selalu jadi pada ibu yang mengandung(akak nurse tadi mengandung ye) mereka ini pula perlu Hb yang tinggi supaya anak dalam kandungan mereka tak terjejas serta dapat mengelakkan risiko tumpah darah ketika mengandung, minimum Hb untuk golongan ibu mengandung ini pula 11gm.

Jadi, bagi yang ada masalah Hb rendah bolehlah naikkan balik Hb dengan ambil makanan yang mengandungi Zat Besi yang tinggi macam Hati,Tiram,Kerang,Sayur bayam,Kacang,Jambu batu & macam-macam lagi.

tengok betul-betul kadang tersalah ambil = p


p/s : orang sebelah tadi sudah 16 kali derma darah..wow!

Sekian..= )




No comments:

Post a Comment