Tuesday, September 4, 2012

rahmat di sebalik tali gantung


Assalamualaikum..



Ada orang kata dengan saya “orang yang mati di tali gantung ni untungkan?”
Mendengar apa yang dikatakan oleh hamba Allah imi membuatkan saya berminat untuk dengar lebih lanjut apa yang cuba beliau mahu sampaikan. ”iyalah, mereka ni awal-awal lagi sudah tahu bila diorang nak mati” maka bolehlah mereka buat persediaan menghadapi detik kematian yang bakal di hadapi”. ”ooo,macam tu rupanya” saya membalas.

Dalam surah Luqman, ayat yang ke-31 Allah subhanahu wata’ala berfirman

”dan tiada seorangpun yang dapat mengetahui di bumi negeri manakah ia akan mati.”

usai perbualan antara kami ini, memberi saya ruang pandangan yang berbeza kepada mereka yang di jatuhkan hukuman gantung sampai mati. Dalam sedar tak sedar Allah dengan kasih sayangNya telah memberikan satu nikmat yang tak terhingga buat mereka ini iaitu TAUBAT.

Untungkan mereka? Walaupun mereka telah banyak melakukan kesalahan masih lagi diberi peluang untuk minta ampun kepada Rabb yang maha pengampun ini. Insya Allah..Perkara ini tidak mustahil malah tiada yang mustahil di sisi Allah banyak kisah dan cerita yang kita boleh cari dan dengar seperti kisah seorang pembunuh yang jahat yang telah membunuh 99 orang tetapi pada akhirnya Allah tetap masukkan dia kedalam Syurga kerana dia mahu bertaubat kepada Allah.

Detik kematian adalah pasti, malah ianya adalah satu perkara yang Allah telah tetapkan bersedia atau tidak iaanya akan datang menjemput kita tidak lambat walau sesaat malah tidak pula cepat walupun sesaat.

Ya Allah, wahai Tuhanku, hidupkan aku dengan iman, matikan aku dalam iman serta masukkan aku ke dalam syurga bersama-sama iman.



Sekian..= )


No comments:

Post a Comment