Wednesday, September 12, 2012

berhabuk dah kasut


Assalamualaikum..


2-3 hari ni saya sering ternampak orang pakai baju sukan yang baru lepas berjogging ataupun beriadah baik saya hendak pergi ke pejabat ataupun balik dari pejabat mesti akan ternampak walaupun seorang.


Sudah lama rasanya saya tak beriadah keluarkan peluh di badan tadi lepas balik dari solat cuba-cubalah cari kasut sukan saya, akhirnya jumpa juga kasut sukan saya nasib baik tak hilang Kesian kasut tu sudah terperosok di bawah rak kasut (Nampak sangat tak pernah sentuh).
 
Semasa saya di UiTM Segamat terdapat satu budaya yang saya suka iaitu beriadah kerana budaya ini buatkan orang malas pun turut akan keluar untuk sekurang-kurangnya makan angin keliling satu kampus. Kampus segamat tak adalah besar mana satu pusingan mungkin ambil masa 10-12 minit.


Budaya beriadah ini juga telah di titik berat oleh pengarah kampus ketika itu Prof. Hj. Muhd. Kamil(penulis buku Travelog Haji: Mengubah Sempadan Iman) sehinggakan beliau mengadakan sesi berjogging bersamanya selepas solat subuh  dan setiap kolej perlu menghantar wakil untuk berjogging bersama beliau.



Kalau nak tengok orang ramai beriadah dan berjogging di UiTM Segamat waktu yang terbaik ialah ketika musim peperiksaan akhir semester mesti penuh jalan. Iyalah, kadang-kadang tension dengan periksa pagi tadi atau dari pagi tak dapat jawapan latihan yang dibuat nak sambung belaja otak sudah tepu duduk pula terceruk di hutan jauh dari Bandar maka beriadah adalah pilihan yang terbaik untuk bagi otak kita release.




Jom bersenam!  Sebab akal yang sihat terletak pada badan yang sihat(Al-‘aqlu salim fil Jismi salim). Beriadah untuk badan sihat supaya dapat terus beribadah dan mengabdikan diri kepadaNya.

p/s : jangan duk terperuk kat bilik je.

Sekian.. = )


2 comments:

  1. salam...teringt lak zmn pmr dulu lps solat subuh ustaz suruh round 1 pdg...pki tlkung lg ish3 xde keje...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah ni lagi semangat jogging pakai telekung..nape ust suh wat camtu?

      Delete