Sunday, September 30, 2012

nanti tanya ea..



Assalamualaikum..


Di rumah saya ada banyak buku,banyak sangat..akademik,sains,agama,motivasi dan macam-macam lagi pagi tadi tergerak la nak baca satu buku dalam rak. Tajuk dia Dato’ Haron Din menjawab persoalan fikah harian selak-selak terbacalah satu soalan. “eh, aku pernah belajar benda ni.”



Soalan : apakah hukum berkahwin menurut islam?(bab kahwin,laju je..hehe)

Jawapan : walaupun perkahwinan adalah sunnah yang disyariatkan dalam agama islam, namun hukumnya berubah-ubah berdasarkan kedudukan dan keadaan seseorang itu.

Sunat = bagi mereka yang ada keinginan hendak berkahwin serta mempunyai perbelanjaan yang cukup dan berkemampuan.

Makruh = bagi mereka yang tidak mempunyai keinginan berkahwin serta dapat mengawal diri dari daripada kehidupannya ataupun begi mereka yang tidak sanggup mengeluarkan perbelanjaannya.

Wajib = bagi mereka yang kuat nafsu keinginan hendak berkahwin serta bimbang akan melakukan kejahatan ataupun maksiat, serta mampu mengeluarkan perbelanjaan

Haram = bagi mereka yang tidak mempunyai keinginan berkahwin dan tidak berkemampuan daripada segi perbelanjaan dan tanggungjawab sebagai suami ataupun mempunyai niat yang tidak baik hendak dilakukan ke atas bakal isterinya.

Ingat lagi dalam kelas,lepas sahaja ustaz mengajar bab ini dia terus cakap “ha,nanti yang perempuan bila kahwin tanya pada suami awak –apa hukum abang kahwin dengan saya ni?-“ mengarut je..




Sekian..= )

2 comments:

  1. kenape ak rase tajuk entri xade kne mengena ngn info neh?? (--,)

    *kejam x ak komen?

    ReplyDelete
  2. huh,kau x memahami maksud yg nak di sampaikan..
    orang yang terpilih je dapat tau perkaitan tajuk ng info ni..= p

    ReplyDelete