Friday, November 16, 2012

'jauh'



Assalamualaikum..

Ketika kita kecil atau di bangku sekolah setiap kesalahan yang kita laku kan pasti akan ada insan yang prihatin dan menegur kita supaya kita kembali semula ke landasan yang sepatutnya kita lalui tetapi bila sudah meningkat dewasa umur semakin bertambah semakin kurang insan-insan yang prihatin terhadap diri kita. 

Dengan dunia nafsi-nafsi (urusan kau aku tak masuk campur,urusan aku pun jangan sesekali kau nak masuk campur) ini, Maka Semakin kurang jualah nasihat dan peringatan yang kita dapat menjadikan Diri jadi semakin ‘jauh’ saat-saat inilah di mana kita melakukan kesilapan tanpa kita sedar  akan kesilapan yang kita lakukan dan bila tersedar kita sudah ‘jauh’.

Usah bimbang, selagi nyawa belum sampai ke kerongkong peluang untuk kita kembali kepadaNya masih terbentang luas. Untung..berapa banyak mana pun kesilapan yang kita lakukan dan kita minta ampun kepada Allah yang Maha Pengasih dan Penyanyang pasti akan ampunkan kita selagi mana kita sentiasa berharap dan tidak putus asa dalam nak berubah.

masih malu hendak berubah?

Wahai diri,
apa yang kau sudah laku kan,cukuplah..
jangan di buat lagi,

berazamlah supaya sifat-sifat mazmumah yang ada dalam diri dapat di ubah menjadi sifat-sifat mahmudah sebagaimana akhlak Rasulullah.





sekian..= )


No comments:

Post a Comment