Sunday, November 18, 2012

fire in the hole!!!



Assalamualaikum..

Hari ini, demam saya baru nak kebah jadi cadang nak berjalanlah dengan adik di shopping complex yang berdekatan. Baru setengah jam kami masuk mencari sesuatu yang menarik untuk di beli tiba-tiba seorang petugas di kedai kami masuk itu membuat pengumuman “maaf ya tuan-puan kami di beritahu supaya menutup kedai kerana semua orang telah di arahkan keluar dari dewan”.

Em, tak mungkin gempa bumi sebab tak ada berita cakap akan ada gempa bumi di kawasan terdekat. Dalam keadaan kelam kami semua keluar dari kedai dan bergegas turun ke bawah. Sampai di bawah, jumpa pula seorang kakak minta tolong pada seorang polis buatkan pengumuman kanak-kanak hilang saya tengok polis macam ‘blur’ jadi terus Tanya adik kecik tu “nama adik siapa”,  “nama mak siapa”,”ingat tak nombor telefon mak/abah?” adik kecik itu jawab tapi di sebabkan dia jawab dalam keadaan menangis saya tak dapat tangkap apa yang dia cakap. Akhirnya biarkan pada polis untuk jaga sahaja.

Sebelum beredar cari tempat redup kala terik panas matahari saya sempat bertanya kepada polis yang berdekatan “encik kenapa suruh semua orang turun?” senyap sahaja polis itu balas “kami dapat panggilan ada bom dalam bangunan”. Ha..ada bom?



Saya Tanya pula pada adik saya “ macam mana, nak balik atau tunggu?” balas adik saya “ntah” saya terus buat keputusan “tak apalah kita tunggu kejap”(konon kalau ada betul ada letupan bom dapat tengok). Nak balik pun tak dapat sebab kereta kami letak di atas.

Keadaan luar bangunan boleh tahan panas juga kami cepat-cepat cari tempat duduk di kawasan gerai makanan perut pun sudah lapar terus cari makanan. Saya ambil nasi dan ikan keli adik saya ambil nasi dan sambal goreng air saya minum air suam sahaja nak hilangkan batuk. Lepas makan duduk kejap,”bila nak siap ni?lama dah tunggu”

Hilangkan kebosanan kami jalan lihat kawasan berdekatan ramai orang yang duduk di luar banguanan ada yang menjamu selera, ada yang duduk dalam kereta malah ada yang duduk bawah pokok. “Siapa yang bekerja dalam bangunan ni untungkan,dapat rehat  ‘free’ ” adik saya bersuara.

Hampir dua jam kami diarahkan keluar tepat 1.15 petang pintu bangunan di buka bom yang di khabarkan ada mungkin hanyalah palsu semata. Kami terus ke surau solat zohor,jalan-jalan lihat apa yang patut terus balik.(tak dapat tengok bangunan di bom secara langsung.huhu)

Sebelum ini saya pengalaman menghadapi kejadian-kejadian seperti berikut




sekian..= ) 


No comments:

Post a Comment