Friday, November 30, 2012

sunnah berterusan

Assalamualaikum..

“zaki, kau bela lah janggut,sunnah..dapat pahala sepanjang masa.waktu tidur pun dapat pahala”
kata-kata dari seorang kawan kepada saya. Memebela janggut..Sunnah yang berterusan tak perlukan tenaga dan duit pun untuk mengamalkannya.



1. "Abdullah bin Umar berkata telah bersabda Rasulullah Solallahu ‘Alaihi Wassalam:"Janganlah kamu menyerupai orang-orang Musyrikin, peliharalah janggut kamu dan tipiskanlah misai (kumis) kamu." (H/R al Bukhari, Muslim dan al Baihaqi)

2. Dari Abi Umamah bahawa telah bersabda Rasulullah Solallahu ‘Alaihi Wassalam: "Potonglah misai kamu dan peliharalah janggut kamu, tinggalkan (jangan meniru) Ahl al-Kitab." (Hadith sahih, H/R Ahmad dan at Tabrani


Pendapat ulama berkaitan perkara ini:
1-      Maliki dan Hanbali :           Haram mencukur janggut.
2-     Hanafi                        :           Makruh tahrim. Yang sunat dilakukan untuk janggut
ialah dibiarkan sepanjang satu cekak. Adapun membuang sehingga tinggal kurang daripada itu ataupun keseluruhannya adalah tidak harus.
3-     Syafie                         :           Mencukur janggut adalah makruh.


Niatkan memelihara janggut kerana ingin mengamalkan sunnah Rasulullah Solallahu ‘Alaihi Wassalam nescaya anda akan melihat kelebihan dan merasai kebaikan berjanggut. Walaupun pada pandangan anda atau orang lain ianya nampak tidak cantik namun di sisi Allah Ta’ala ianya sudahpun kelihatan elok dan sempurna.

Kita sering kali dengar Pengertian Sunnah = Buat dapat pahala, tak buat takpe..

Jom kita tukar kepada 

Pengertian Sunnah yang lebih tepat Sunnah/sunat = Buat untung, tak buat rugi..


Dari Ibnu Abbas ra. bahwa Rasulullah Solallahu ‘Alaihi Wassalamyang berkata: "Barangsiapa yang berpegang dengan sunnahku, ketika merata kerusakan pada ummatku, maka baginya pahala seratus orang yang mati syahid". (Riwayat Baihaqi) Dalam riwayat Thabarani dari Abu Hurairah ra. ada sedikit perbedaan, yaitu katanya: Baginya pahala orang yang mati syahid. (At-Targhib Wat-Tarhib 1: 44)


untuk keterangan lanjut cuba tengok SINI

alhamdulillah..dapat juga bergambar dengan saudara Sham Kamikaze.cuba cari apakah persamaan antara kami berdua
 


Sekian.. = )


No comments:

Post a Comment