Monday, December 3, 2012

bawa bekal ke pejabat



Assalamualaikum..

Pagi tadi kelam kabut nak ke pejabat sampai terlupa bawak bekal. Ha? Mesti tak percayakan saya bawak bekal ke pejabat. Betul..saya sejak praktikal di JCIA bawa bekal sahaja bila ke pejabat dan masuk waktu rehat saya makanlah apa yang saya bawa dari rumah.

 Saya pun tak sangka tabiat bawa bekal ini tiba-tiba boleh ada dalam diri saya, sebelum ini tak ada pun nak bawak bekal masa sekolah rendah pun jarang,sekolah menengah lagilah duduk asrama nak bawak bekal apanya dewan makan dan kantin kan ada. Di menara gading membawa bekal?bangun-bangun sahaja sudah menjadi orang tak siuman bersiap-siap ke kelas,bila anda lambat sudah pasti tangga menjadi medan ‘gym’ yang membantu anda menguruskan badan.

Banyak sebab saya bawa bekal, antaranya :

1-     Elakkan membazir.
Mestilah saya tak mahu berada dalam golongan mereka yang selalu membazir makanan. Membazirkan amalan Syaitan. Di rumah ini pun bukannya ramai pun penghuninya Abah,Mak,Alang dan saya.

2-     Jimat duit.
Secara tak langsung saya juga dapat jimat duit makan saya. Bayangkan di Johor Bahru (JB) makan sahaja sudah cecah RM4@5++. Belum masuk minum air lagi, ha kiralah sendiri berapa kalau sekali kita makan. Pastu bolehlah saya guna duit yang terkumpul di bank untuk beli benda lain pula.= )

sikit-sikit lama-lama jadi bukit


3-     Yakin dengan mutu dan kualiti makanan.
Sudah semestinya makanan di rumah saya lebih saya tahu akan tahap kebersihannya dan dari mana sumber makanan itu diperoleh. Takkan mak nak beri yang buruk-buruk untuk kita makan.betol tak?

4-     Air tangan mak
Makanlah kedai sedap yang ada kat dunia, akhir sekali mesti anda semua akan mengidam masakan mak sendiri. Chef wan yang handal memasak pun bila di temuramah mengenai masakan kegemaran dia bagitau nasi goring mak dia yang paling dia suka makan.ha..chef wan tu..



Eh, da melalutlah pula. Okay sambung balik bila sudah perasan bekal tak ada dalam beg saya bagitahu kat abah bekal saya tertinggal

“abah,bekal zaki tertinggal.nanti bawakan ye”

“lor..okay nanti abah bawakkan”abah tak banyak bunyi,dia menurut je. Sebab abah memang nak ke Bandar pun jadi alang-alanglah kan. Dipendekkan cerita abah pun sampai di Tabung Haji tempat perjanjian kami untuk berjumpa sebab abah nak tukar I/C penjaga dalam akaun bank kepada I/C saya sahaja.

Bila belek-belek buku akaun yang sedia ada saya mula rasa pelik dalam hati tertanya-tanya juga tanpa banyak soal saya terus bertanya pada abah. “abah, dalam buku akaun ni da no i/c zaki da ni, nak kene tuka lagi ke?” abah buat muka pelik “bak sini buku tu” di baca dengan teliti isi kandungan rupa-rupanya memang sudah tukar pada awal tahun 2012.huhu.penat je abah datang, sudahlah datang naik bas je siap bawak bekal saya pula tu.kesian..

Lepas itu,kami pun berpisah membawa haluan masing-masing. Usai solat zohor di masjid kota raya yang bersebelahan dengan tempat saya praktikal saya terus naik ke pejabat. Wah..siap bungkus dengan beg kertas special lagi bila buka bungkusan rasa lain macam “kenapa macam lain je ni?” tangan terus laju membuka bungkusan dan ternyata terdapat satu bungkusan ‘extra’ dalam beg. Satu bekas bekal makanan dan satu lagi bekas tempe berempah mak. Baca doa terus makan dengan berselera. (^__^) terima kasih..

tempe tu lebey kurang macam ni la



korang boleh pilih mana yang korang suka

p/s : kredit to zikir terapi diri  hafiz hamidun-subhanallah yang menjadi teman ketika menulis..tenang je..

 Sekian..= )


No comments:

Post a Comment